usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnym domu pomocy

Wydział/Jednostka prowadząca

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

Wymagane dokumenty

Wniosek osoby zainteresowanej (pisemny lub ustny), jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby oraz dokumenty wskazane przez pracownika socjalnego podczas wywiadu środowiskowego - w szczególności dowód osobisty, dokument potwierdzający wysokość dochodu uzyskanego za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku, wskazania lekarza w zakresie czynności pielęgnacyjnych.

Miejsce złożenia dokumentów

Siedziba centralna MOPR, bądź  filie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

Siedziba centralna MOPR ul. Cześnikowska 18 , kancelaria - parter , sekretariat I piętro pok.23 tel. (61) 860-99-01 lub (61) 860-99-27

Filie MOPR:

  • Filia Stare Miasto, ul. Tadeusza Kościuszki 103, wejście boczne, parter (sekretariat), tel. (61) 850-36-17, (Punkt Obsługi Klienta) tel. (61)850-36-20,
  • Filia Nowe Miasto, os. Piastowskie 81, I piętro, pok. 8 (sekretariat), tel. (61) 8723600, (61)872-36-01, (61)872-36-02 lub (61) 876-66-11,
  • Filia Wilda, ul. Opolska 58, IV piętro, pok. 403, tel. (61) 832-29-71 lub  (61) 830-01-71,
  • Filia Grunwald, ul. Matejki 50, III piętro, pok. 310 (sekretariat), tel. (61) 878-48-73, lub parter pok. 2 (Punkt Obsługi Klienta ) tel. (61) 878-49-22,
  • Filia Jeżyce, ul. Długosza 18a, I piętro, pok. 13 (sekretariat), tel. (61) 847-32-11 lub (61) 847-32-12 pok.  1 (Punkt Obsługi Klienta) tel. (61) 840-23-06,
  • Dział Pomocy Osobom Bezdomnym ul. Karpia 9 61 - 619 Poznań, pokój nr 6 (punkt obsługi klienta) tel. 61 878 1789 lub 61 878 1788.

Opłaty

  • Wniosek oraz załączniki nie podlegają opłacie skarbowej. Odpłatność za usługi opiekuńcze ustalana jest w oparciu o zdiagnozowaną sytuację osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, na podstawie Uchwały Nr LVIII/608/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 7 grudnia 2004r. w sprawie warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania (z późn. zm.).

Termin i sposób załatwienia

Wydanie decyzji administracyjnej poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej sie o udzielenie pomocy.

Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy rodzinie, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej.

Czynność tę przeprowadza się w celu ustalenia faktycznej sytuacji życiowej osoby lub rodziny, a więc sytuacji osobistej, rodzinnej, materialnej, zawodowej, zdrowotnej etc.

Decyzję o przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczenia podejmuje kierownik filii MOPR. Tryb i terminy rozpatrywania spraw określa kodeks postępowania administracyjnego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j.Dz. U. z 2016r. poz. 930 zm.) Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U. z  2016r. poz. 1406 z zm.), Uchwała Nr LVIII/608/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 7 grudnia 2004r. w sprawie warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, oraz zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania (z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji administracyjnej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem MOPR.

Inne informacje

Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona , przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych. Mogą być one przyznane także osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić. Usługi obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Historia zmian

udostępniający/wytwarzający: Piotr Furmanek
ostatnia zmiana w dniu 2017-05-29 15:01 - aktualizacja (Aktualizacja)