Zgłoszenie zamierzonego usunięcia drzew - procedura

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Klimatu i Środowiska

Wymagane dokumenty

Art. 83f ust. 4-18 ustawy o ochronie przyrody

Wymagane dokumenty osoba fizyczna

Zgłoszenie zamiaru wycięcia drzewa, złożone przez właściciela nieruchomości, współwłaścicieli nieruchomości (jeżeli jest więcej niż jeden) lub pełnomocnika (jeżeli został wyznaczony) zawierające:

  • imię, nazwisko, adres oraz numer telefonu zgłaszającego/zgłaszających/pełnomocnika,
  • pełnomocnictwo oraz kopię dowodu wpłaty/przelewu za pełnomocnictwo w kwocie 17 zł, (pełnomocnictwo musi być w oryginale lub potwierdzone notarialnie lub do wglądu Wydziału, do potwierdzenia za zgodność z oryginałem)
  • ilość drzew, które mają zostać usunięte,
  • adres nieruchomości, z której ma zostać usunięte drzewo,
  • rysunek albo mapkę określającą usytuowanie zgłoszonego do usunięcia drzewa na tej nieruchomości (może być odręcznie narysowania)

Ważne: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17 zł od każdej osoby udzielającej na numer rachunku bankowego: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
               W przypadku kilku współwłaścicieli - 1 osoba = jeden stosunek pełnomocnictwa. Przykład: 2 współwłaścicieli - jedno wspólne pełnomonictwo - podwójna opłata skarbowa

Ważne: Zgłoszenie należy opatrzyć podpisami wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, zgodnie z informacjami zawartymi w księdze wieczystej prowadzonej dla tej nieruchomości.

W przypadku podpisów elektronicznych poprzez skrzynkę ePuap, koniecznym jest dołączenie podpisów elektronicznych wszystkich współwłaścicieli. 
              Natomiast jeśli dane w księdze wieczystej nie są aktualne, należy wówczas dołączyć dokument potwierdzający własność np. postanowienie o dziedzicznym spadku, akt przeniesienia własności
nieruchomości.
              Przesłanie zgłoszenia pocztą e-mail będzie skutkowało wezwaniem, do złożenia podania opatrzonego podpisem odręcznym bądź elektronicznym. 

Miejsce złożenia dokumentów

Sposób złożenia dokumentów

  • W formie papierowej za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Wydziału Klimatu i Środowiska - ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań.
  • Bezpośrednio w sekretariacie Wydziału Klimatu i Środowiska - pok. 203.
  • Poprzez skrzynkę ePUAP z wykorzystaniem podpisu elektronicznego (należy wybrać "pismo ogólne do urzędu", formularze nie są dostępne na ePUAP ).

Opłaty

Osoba fizyczna nie otrzymuje decyzji zewalającej na usunięcie drzew. Sprawy te załatwiają się tzw. "milczącą zgodą". Zainteresowany może złożyć wniosek zawierający swoje dane wraz z adresem oględzin, o wydanie zaświadczenia o braku sprzeciwu na adres Wydziału Klimatu i Środowiska (opłata skarbowa w wysokości 17zł). Po otrzymaniu takiego zaświadczenia nie obowiązuje poniższy termin 14 dni. 

Termin i sposób załatwienia

W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, pracownicy Wydziału Klimatu i Środowiska, dokonując oględzin drzewa objętego zamiarem usunięcia I sporządzają protokół z tej czynności.

Forma załatwienia sprawy:

Osoba fizyczna nie otrzymuje decyzji zewalającej na usunięcie drzew. Sprawy te załatwiają się tzw. "milczącą zgodą". Zainteresowany może złożyć wniosek zawierający swoje dane wraz z adresem oględzin, o wydanie zaświadczenia o braku sprzeciwu na adres Wydziału Klimatu i Środowiska (opłata skarbowa w wysokości 17zł). Po otrzymaniu takiego zaświadczenia nie obowiązuje poniższy termin 14 dni. 

Organ w terminie 14 dni od dokonania oględzin, może wnieść sprzeciw do zamierzonego usunięcia drzew (14 dni liczymy od następnego dnia po oględzinach).

Podstawa prawna

Art. 83f ust. 4-18 ustawy o ochronie przyrody  (Dz.U.2022 poz. 916 t.j.)

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu lub do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w przypadku nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków), w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (odbioru) za pośrednictwem Wydziału Klimatu i Środowiska.

Inne informacje

brak

Obowiązek informacyjny

NFORMACJE O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCHZgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydenta Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:  iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
  3. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, którym jest wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia.
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:

a) dostępu do swoich danych osobowychb) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowec)  żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem

d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub gdy osoby te wniosły sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu stwierdzenia nadrzędnych interesów Administratora nad podstawą takiego sprzeciwu
  1. Ma Pani / Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  2. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a niepodanie danych uniemożliwia rozpatrzenie Pani / Pana wniosku, bądź złożonego przez Panią/Pana zgłoszenia
  3. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomaty-zowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Marta Barejko-Wróbel
Data wytworzenia informacji: 2023-07-11 00:00
Opis zmian: zmiana załącznika (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Barejko-Wróbel
Data i godzina publikacji: 2023-07-11 12:30