Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych (połączony Wydział Spraw Obywatelskich i Wydział Komunikacji)

Wymagane dokumenty

Każdy, kto przebywa w Polsce, zobowiązany jest zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Mogą się jednak zdarzyć pewne sytuacje, w których zameldowanie nie będzie możliwe w zwykłym trybie tj. "przy okienku w urzędzie", np. gdy nie masz możliwości, aby właściciel mieszkania lub domu, w którym mieszkasz potwierdził swoim podpisem na Twoim formularzu meldunkowym Twój pobyt pod danym adresem (UWAGA: właściciel wyłącznie potwierdza fakt  pobytu osoby pod danym adresem, nigdy  nie  wyraża  zgody na zameldowanie).

Jeżeli odmówiono Ci zameldowania w zwykłym trybie, możesz wystąpić do urzędu  z wnioskiem o zameldowanie. Na tej podstawie urząd przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, które zakończone zostanie wydaniem odpowiedniej decyzji.

We wniosku podaj swoje dane teleadresowe, a także możliwie jak najpełniej opisz, dlaczego nie możesz zameldować się w trybie zwykłym. Napisz od kiedy zamieszkujesz pod danym adresem i jaki charakter ma Twój pobyt - stały czy czasowy. Jeśli nie posiadasz prawa do lokalu lub domu, w którym chcesz się zameldować ale wiesz, kim jest jego właściciel - podaj we wniosku jego dane. Pomoże to szybciej nawiązać kontakt z tą osobą, co może przyspieszyć zakończenie sprawy.

Pamiętaj: zameldowanie potwierdza jedynie Twój pobyt pod danym adresem i nie ma żadnego związku z prawem do lokalu. Przez zameldowanie nie nabywasz też żadnego prawa do przebywania pod danym adresem.

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

  • wypełniony i podpisany formularz meldunkowy (zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego);
  • Pamiętaj: dla każdej osoby, która ma zostać zameldowana, musisz załączyć do wniosku oddzielny formularz (również dla dziecka), podpisany przez osobę meldującą się. Rodzic, opiekun prawny albo kurator - podpisuje formularz w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia);
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej za wydanie decyzji;
    • pełnomocnictwo - w przypadku, gdy nie możesz osobiście brać udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym i do reprezentowania siebie wyznaczasz pełnomocnika;
    • dowód wniesienia opłaty za pełnomocnictwo.

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych,

  • ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pok. nr 98,97 i 95;
  • prześlij pocztą;
  • złóż w formie elektronicznej. W razie skorzystania z tej możliwości musisz pamiętać o uwierzytelnieniu pisma za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub przez zastosowanie podpisu elektronicznego.

Opłaty

  • od decyzji administracyjnej - 10 zł;
  • od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (od każdego stosunku pełnomocnictwa), gdy będzie reprezentował Cię pełnomocnik niebędący Twoją najbliższą rodziną - 17 zł. W przypadku, gdy będzie to Twój mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.

Opłaty te możesz wpłacić na konto Urzędu Miasta Poznania nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Możesz też je zapłacić gotówką - w siedzibie Urzędu Miasta Poznania przy ul. Karola Libelta 16/20 - w kiosku.

Termin i sposób załatwienia

Gdy Twoje podanie będzie już kompletne, przeprowadzone będzie szczegółowe postępowanie wyjaśniające. W trakcie tego postępowania m.in. zostaną przesłuchane strony, tj. Ty - jako wnioskodawca oraz osoba (osoby) posiadające prawo do mieszkania lub domu, w którym ma nastąpić Twoje zameldowanie. Mogą być również przesłuchani świadkowie, którzy potwierdzą Twoje zamieszkiwanie pod danym adresem, a także przeprowadzone oględziny lokalu.

Załatwienie sprawy - wydanie decyzji administracyjnej o zameldowaniu lub odmowie zameldowania - następuje w terminie do 2 miesięcy. W przypadku skomplikowanego postępowania termin może ulec przedłużeniu, o czym urząd zawiadomi Cię pisemnie.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 657) 
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r. poz. 1257)

Tryb odwoławczy

Jeśli jesteś niezadowolony z decyzji, możesz się odwołać do Wojewody Wielkopolskiego w Poznaniu za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych. Masz na to 14 dni od dnia jej odbioru.

Historia zmian

udostępniający/wytwarzający: Marcin Budziński
ostatnia zmiana w dniu 2017-10-24 12:22 - aktualizacja publikatorów (Aktualizacja)