Zaświadczenie (do ślubu konkordatowego) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa

Wydział/Jednostka prowadząca

Urząd Stanu Cywilnego

Wymagane dokumenty

Do uzyskania zaświadczenia należy przedłożyć dowody osobiste lub paszporty.  

Dotyczy cudzoziemców:

- dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport oraz karta pobytu, jeżeli została wydana;

- odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem wykonanym przez: tłumacza przysięgłego wpisanego na listę przy Ministrze Sprawiedliwości, konsula lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich UE lub EOG;

- zaświadczenie stwierdzające możność zawarcia małżeństwa zgodnie ze swoim prawem ojczystym wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę przy Ministrze Sprawiedliwości,  konsula lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich UE lub EOG. Jeżeli z treści zaświadczenia nie wynika stan cywilny, konieczne jest przedłożenie odpisu aktu stanu cywilnego, który potwierdza aktualny stan cywilny;

Przy składaniu dokumentów oboje nupturienci podpisują sporządzone zapewnienie o braku przeszkód prawnych do zawarcia związku małżeńskiego. Jeżeli cudzoziemiec nie włada językiem polskim zapewnia obecność tłumacza przysięgłego w procedurze poprzedzającej zawarcie małżeństwa.

W momencie składania zapewnienia nupturienci podejmują decyzję o wyborze nazwiska/nazwisk noszonych po zawarciu związku małżeńskiego przez małżonków oraz dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Decyzję dotyczącą wyboru nazwiska/nazwisk można podjąć do momentu zawarcia związku małżeńskiego poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Wybór nazwiska następuje poprzez złożenie oświadczenia do protokołu.

Po zawarciu małżeństwa nie ma możliwości zmiany oświadczenia o nazwiskach małżonków.

W pewnych sytuacjach istnieje możliwość zmiany oświadczenia dotyczącego nazwiska dzieci - przy sporządzeniu aktu urodzenia pierwszego dziecka pochodzącego z tego małżeństwa.

Miejsce złożenia dokumentów

Oddział Rejestracji Stanu Cywilnego Urzędu Stanu Cywilnego ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań, I piętro, pok. 136 i 137, tel. 61 646-33-44.

Urząd Stanu Cywilnego pracuje: od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30-15.30. Dodatkowo w poniedziałki wyznaczeni pracownicy pełnią dyżurdo godziny 17:00.

UWAGA!

  • W poniedziałki od godziny 15:30 do 17:00 i w piątki od 14:00 do 15:30, czas obsługi może ulec wydłużeniu, z uwagi na zmniejszoną liczbę pracowników.
  • Załatwiając sprawę, należy uwzględnić działanie systemu kolejkowego, regulującego obsługę interesantów.
  • Automat biletowy przestaje wydawać bilety co najmniej 15 minut przed końcem urzędowania.
    W związku z powyższym, jeżeli czas obsługi klientów przekroczy przewidziany limit czasowy,
    bilet nie zostanie wydany.

Opłaty

Zaświadczenie jest wolne od opłat.

Opłatę skarbową w wysokości 84 zł za sporządzenie aktu (jeżeli akt małżeństwa będzie sporządzany w tutejszym USC) wnosi się na rachunek Miasta Poznania

nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 .

W/w opłata pobierana jest w momencie składania podania o wydanie zaświadczenia pod warunkiem, że związek małżeński będzie zawierany w Poznaniu. Jeżeli małżeństwo będzie zawierane poza Poznaniem, dowód zapłaty opłaty skarbowej na konto urzędu stanu cywilnego rejestrującego małżeństwo należy przedłożyć przy odbiorze zaświadczenia.

Opłatę można uiścić u inkasentów na ul. Libelta 16/20: w Kiosku "Znaczek" lub w ajencji PKO.

Termin i sposób załatwienia

Zaświadczenie wydaje wybrany kierownik urzędu stanu cywilnego.

Wydanie zaświadczenia następuje w terminie maksymalnie 10 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy od dnia jego wystawienia.

Podstawa prawna

  • Kodeks rodzinny i opiekuńczy - ustawa z dnia 25 lutego 1964 r.  (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 682 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. 2016 r. poz. 2064 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 ze zm.).

Tryb odwoławczy

Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.

Inne informacje

Urząd Stanu Cywilnego w każdym przypadku nieuiszczenia należnej opłaty obowiązany będzie przekazać organowi podatkowemu informację o nieuiszczeniu tejże opłaty, co skutkować będzie dochodzeniem tej należności w postępowaniu egzekucyjnym.

Historia zmian

udostępniający/wytwarzający: Michalina Sobecka
ostatnia zmiana w dniu 2017-10-10 13:01 - aktualizacja podstawy prawnej (Aktualizacja)