Dodatek osłonowy

Wydział/Jednostka prowadząca

Poznańskie Centrum Świadczeń

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o dodatek osłonowy składa się na formularzu wniosku określonego w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 stycznia 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego.
  • Informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.".
  • zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych wart. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące każdego członka rodziny.
  • inne dokumenty potwierdzające spełnianie warunków będących przedmiotem wniosku.

Miejsce złożenia dokumentów

  • Aby złożyć wniosek w sposób elektroniczny należy pobrać i wypełnić formularz, a następnie wysłać go jako załącznik do pisma ogólnego w ePUAP na adres Poznańskiego Centrum Świadczeń. Nie należy jako adresata wybierać Urzędu Miasta Poznania.
  • Jeżeli chcesz:
    • otrzymać informację na temat dodatku osłonowego;
    • otrzymać wniosek o dodatek osłonowy;
    • złożyć wniosek o dodatek osłonowy

    zgłoś się do Działu Obsługi Klienta Poznańskiego Centrum Świadczeń mieszczącego się w Poznaniu przy ul. Wszystkich Świętych 1

    Informacje udzielane są także drogą telefoniczną za pośrednictwem POZnan*Kontakt pod numerem 61 646-33-44.

    W CELU ZŁOŻENIA WNIOSKU NIEZBĘDNE JEST ZAREZERWOWANIE WIZYTY POD NR TELEFONU 61 646 33 44 LUB POPRZEZ FORMULARZ INTERNETOWY DOSTĘPNY NA STRONIE INTERNETOWEJ PCŚ.

    Klient, który umówił się na wizytę w Centrum pobiera bilet na podstawie numeru telefonu podanego w formularzu.

    Informujemy, że klient umówiony traktowany jest priorytetowo, co oznacza, że przywoływany jest do pierwszego wolnego stanowiska. W związku z powyższym mogą występować ok. 20 minutowe różnice pomiędzy umówioną, a faktyczną godziną przyjęcia.

    System kolejkowy może zaprzestać wydawania biletów numerycznych uprawniających do złożenia wniosku, w sytuacji, kiedy obsługa klienta wymagałaby znacznego wydłużenia czasu obsługi poza godzinami urzędowania Centrum. Ponadto informujemy, że obsłużeni zostaną wszyscy klienci, którzy pobrali bilet w danym dniu.

Opłaty

Rozpatrzenie wniosku o dodatek osłonowy nie podlega żadnym opłatom.

Termin i sposób załatwienia

Terminy wnioskowania o dodatek oraz jego wysokość

  • Wniosek o dodatek osłonowy można złożyć od 1 stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania. Wniosek można złożyć:
    • papierowo,
    • elektronicznie za pomocą profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego (należy pobrać i wypełnić formularz, a następnie wysłać go jako załącznik do pisma ogólnego w ePUAP na adres Poznańskiego Centrum Świadczeń). Nie należy jako adresata wybierać Urzędu Miasta Poznania;
    • przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego.

Dodatek osłonowy przyznawany jest na okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. w następujących wysokościach:

Rodzaj gospodarstwaKwota dodatku osłonowego

Kwota dodatku osłonowego w przypadku, gdy głównym źródłem ogrzewania jest:

kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków

Jednoosobowe228,80 zł286 zł
Gospodarstwo 2-3 osób343,20 zł429 zł
Gospodarstwo 4-5 osób486,20 zł607,75 zł
Gospodarstwo co najmniej 6 osobowe657,80 zł822,25 zł

  • dodatek osłonowy wypłacany jest jednorazowo do dnia 30 czerwca 2024 r.

Miejsce i sposób załatwienia

  • Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do dodatku osłonowego kończy się wydaniem informacji o przyznaniu świadczenia lub w przypadku odmowy przyznania świadczenia - decyzją administracyjną.
  • W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot wzywa pisemnie osobę ubiegającą się do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
  • W przypadku, gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym;
  • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska;
  • ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
  • rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego.

Inne informacje

Dodatek osłonowy nie przysługuje, jeżeli:

  • zostało przekroczone kryterium dochodowe;
  • wniosek został złożony po 30 kwietnia 2024 roku,
  • obywatel Rzeczypospolitej Polskiej nie zamieszkuje i nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • cudzoziemiec nie posiada odpowiednich dokumentów potwierdzających jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej RODO) informuje się, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Poznańskie Centrum Świadczeń reprezentowane przez Dyrektora Poznańskie Centrum Świadczeń z siedzibą przy ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań, adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej:
    /PCS-Poznan/SkrytkaESP
    .
  2. Zgodność przetwarzania danych z przepisami prawa o ochronie danych osobowych monitoruje Inspektor Ochrony Danych, z którym można się kontaktować przez e-mail: daneosobowe@pcs-poznan.pl lub pisemnie na adres: ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań.
  3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu ustalenia prawa do dodatku osłonowego na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 o dodatku osłonowym oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym oraz wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) i e) RODO). Podstawą przetwarzania danych jest również wyrażona przez Państwa zgoda na przetwarzanie danych innych niż wymaganych przepisami prawa dla ustalenia prawa (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO).
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Podanie danych osobowych w zakresie wynikającym z ww. przepisów oraz rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 stycznia  2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego  jest niezbędne do ustalenia prawa do dodatku osłonowego i zweryfikowania dochodu Pani/Pana gospodarstwa domowego. Podanie przez Panią/Pana innych danych jest dobrowolne (np. numeru telefonu, adresu e-mail).
  6. Pani/Pana zgoda na przetwarzanie danych osobowych (dotyczy danych podanych dobrowolnie) może zostać cofnięta w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  7. Dostęp do Pani/Pana danych będą mieć:
    - podmioty, którym Administrator powierza przetwarzanie danych osobowych, w szczególności dostawcy systemów informatycznych oraz podmioty zapewniające asystę i wsparcie techniczne dla systemów informatycznych
    - organy publiczne i inne podmioty uprawnione do dostępu do Pani/Pana danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  8. Ma Pani/Pan prawo do:
    - dostępu do swoich danych osobowych;
    - żądania: sprostowania danych, które są nieprawidłowe, usunięcia danych*, gdy:
     - dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane;
     - dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;
    - żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
     - Pani/Pan kwestionuje prawidłowość danych;
     - przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a Pani/Pan sprzeciwia się usunięciu danych; Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne Pani/Panu do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  9. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia lub krajowe przepisy o ochronie danych osobowych.
  10. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

*Nie w każdej sytuacji ma Pani/Pan prawo do usunięcia danych, chociażby w przypadku, gdy Pani/Pana dane, będą przetwarzane by zrealizować nałożony na Administratora obowiązek prawny.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Damian Napierała
Data wytworzenia informacji: 2024-01-18 00:00
Opis zmian: aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Rafał Śmigielski
Data i godzina publikacji: 2024-01-18 18:44