Ulgi w spłacie należności z tytułu opłaty skarbowej

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Finansowy

Wymagane dokumenty

Jeśli chcesz skorzystać z ulgi w spłacie należności z tytułu opłaty skarbowej, musisz złożyć następujące dokumenty:

  1. Wniosek o udzielenie ulgi wraz z uzasadnieniem (wzory wniosków i podstawowych oświadczeń znajdują się w zakładce "Formularze do druku").
  2. Dokumenty potwierdzające okoliczności, na które powołujesz się we wniosku:
  • oświadczenie o sytuacji majątkowej,
  • kserokopie zeznań podatkowych za 3 ostatnie lata,
  • kserokopie dokumentów potwierdzających sytuację majątkową (osiągane dochody, ponoszone wydatki, zadłużenie wobec innych wierzycieli itp.),
  • kserokopie dokumentów potwierdzających trudną stuację, w której się znajdujesz, mające istotny wpływ na zasadność udzielenia ulgi (np. stan zdrowia, niepełnosprawność, niemożność podjęcia pracy),

dodatkowo, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą (dot. to zarówno osób prawnych jaki i osób fizycznych) musisz dołączyć:

  1. w przypadku osób prawnych, jednostek nieposiadających osobowości prawnej, będących przedsiębiorcami:
  • sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata obrotowe, w tym: wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych, zmiany w kapitałach, informacja dodatkowa,
  • opinia biegłego rewidenta o sprawozdaniu finansowym,
  • sprawozdanie F-01 za ostatni kwartał,
  • deklaracje składane do GUS w zakresie zatrudnienia -  w przypadku obowiązku ich sporządzania, a w przypadku braku takiego obowiązku - rozliczenia finansowe za 3 ostatnie lata obrotowe (dochody i wydatki), zestawienia zobowiązań i należności za ostatni kwartał 

       2. dodatkowo w przypadku osób (fizycznych lub prawnych) prowadzących działalność gospodarczą lub działalność w rolnictwie lub rybołówstwie, oprócz ww. dokumentów, podmioty te zobowiązane są do:

  • określenia przeznaczenia wnioskowanej pomocy publicznej zgodnie z art. 67b ustawy Ordynacja podatkowa,
  • złożenia oświadczenia o powiązaniu przedmiotu opodatkowania, którego dotyczy zobowiązanie podatkowe objęte wnioskiem, z prowadzoną działalnością gospodarczą (bądź braku powiązania),
  • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: złożenia wszelkich zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis za 3 ostanie pełne okresy, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy oraz wypełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis - wg wzoru określonego przez Radę Ministrów,
  • w przypadku ubiegania się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: złożenie wypełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - wg wzoru określonego przez Radę Ministrów,
  • złożenia formularza oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej (na druku urzędu) pozwalającego ocenić przesłanki ewentualnego naruszenia konkurencji w wymiarze wewnątrzwspólnotowym (bądź brak naruszenia),
  • złożenia formularza oświadczenia o stanie majątkowym przedsiębiorcy

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Miasta Poznania,

Wydział Finansowy Oddział Dochodów Budżetowych

ul. Karola Libelta 16/20

61-706 Poznań

Dokumenty możesz przesłać korespondencyjnie:

  • za pośrednictwem poczty lub innego operatora pocztowego na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań
  • lub za pomocą platformy e-PUAP (opatrzone podpisem elektronicznym) na adres skrytki: /UMPoznan/Fn lub /UMPoznan/SkrytkaESP

Informacja telefoniczna

  • w Biurze Poznań Kontakt, 61 646 33 44

Kontakt e-mail: bokoplaty@um.poznan.pl

Opłaty

W przypadku, gdy w postępowaniu o udzielenie ulgi reprezentować będzie Cię pełnomocnik musisz zapłacić opłatę skarbową w kwocie 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa/prokury. Opłatę skarbową należy uregulować z chwilą złożenia pełnomocnictwa, a dowód jej wniesienia dołączyć do dokumentu pełnomocnictwa/prokury (tytuł przelewu: za pełnomocnictwo w sprawie ulgi w zapłacie opłaty skarbowej).

Z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności opłaty skarbowej lub zaległości z tytułu opłaty skarbowej pobierana  jest opłata prolongacyjna, która jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę, ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Termin i sposób załatwienia

Wydanie decyzji następuje w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

Od decyzji przysługuje Ci odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, które składasz  za pośrednictwem Prezydenta Miasta Poznania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Katalog ulg, jakie możesz uzyskać w spłacie należności z tytułu opłaty skarbowej:

  1. odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości z tytułu opłaty skarbowej;
  2. umorzenie zaległości z tytułu opłaty skarbowej w całości lub w części.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2025 r., poz. 111)
  2. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 468)
  3. Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1572)
  4. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40 ze zm.)
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. nr 121, poz. 810)
  7. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie wzoru oświadczenia o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 354)
  8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
  9. Uchwała nr XV/168/VI/2011 Rady Miasta Poznania z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie opłaty prolongacyjnej (t.j. Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2017 r., poz. 6700)

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.

2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:  iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.

3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, którymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.

4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.

5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:

a)      dostępu do swoich danych osobowych,

b)      żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,

c)      żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,

d)      żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych,
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.

8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Dyrektor Wydziału Finansowego
Data wytworzenia informacji: 2025-04-30 00:00
Opis zmian: Aktualizacja danych (Aktualizacja)
Opublikował(a): Maria Wieczorek
Data i godzina publikacji: 2025-04-30 15:04