Wydział Finansowy (Fn)

Kierownik/Dyrektor

Dyrektor Hanna Koszczyńska-Karaś
plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
II piętro, sekretariat pokój 231, informacja telefoniczna: 61 646 33 44
fn@um.poznan.pl

Informacje dla niepełnosprawnych

Kompetencje i zadania

1.  Wydział Finansowy realizuje dochody i wydatki budżetu Miasta, prowadzi rachunkowość Urzędu z wyłączeniem obsługi księgowej zadań realizowanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami. Sporządza zbiorczą sprawozdawczość budżetu Miasta, w tym jednostek budżetowych Miasta, samorządowych zakładów budżetowych oraz instytucji kultury. Sporządza bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu Urzędu, sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego oraz  skonsolidowany bilans Miasta. Dokonuje zbiorczych dla Miasta rozliczeń podatku od towarów i usług oraz sporządza zbiorczą deklarację VAT. Na bieżąco monitoruje płynność finansową Miasta, lokuje wolne okresowo środki finansowe, obsługuje zaciągnięte zobowiązania finansowe, przekazuje dotacje oraz realizuje zadania związane z emisją obligacji. Wykonuje zadania związane z realizacją umowy obsługi bankowej Miasta Poznania. Prowadzi sprawy podatków i opłat lokalnych, dla których Miasto jest właściwe do ich ustalania i pobierania, oraz zadania z zakresu egzekucji administracyjnej. Współdziała z naczelnikami urzędów skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu gminy, realizowanych przez urzędy skarbowe.

2. Do zakresu działania Wydziału należy m.in.:

1) w zakresie rachunkowości:

  • prowadzenie obsługi finansowo - księgowej w zakresie dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetu Miasta, wydziałów Urzędu, jednostek pomocniczych oraz w zakresie projektów i programów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, dla których wymagana jest odrębna ewidencja;
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej Urzędu na zlecenie organów Kasy;

2) w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług:

  • dokonywanie wspólnych rozliczeń podatku VAT Urzędu i miejskich jednostek budżetowych;
  • ustalanie procentowego wskaźnika od odliczanego VAT-u naliczonego strukturą oraz dokonywanie rocznej korekty podatku naliczonego odliczonego strukturą;

3) w zakresie sprawozdawczości finansowej:

  • sporządzanie sprawozdań finansowych i bilansu skonsolidowanego Miasta;
  • sporządzanie sprawozdań w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych;
  • sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie realizowanych wydatków i dochodów;
  • sporządzanie zbiorczych sprawozdań w zakresie gospodarki budżetowej i pozabudżetowej;
  • sporządzanie sprawozdań z udzielonych ulg, pomocy publicznej oraz o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych;

4) w zakresie zarządzania finansami:

  • analizowanie sytuacji budżetu Miasta;
  • pełnienie obowiązków informacyjnych emitenta papierów wartościowych;
  • pozyskiwanie dodatkowych dochodów poprzez lokowanie czasowo wolnych środków pieniężnych;
  • obsługa długu Miasta i płatności Urzędu;

5) w zakresie podatków i opłat lokalnych:

  • dokonywanie wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz obsługa finansowo-księgowa;
  • prowadzenie postępowań w sprawie wydawania decyzji i postanowień administracyjnych oraz postępowań kontrolnych zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa;
  • windykacja należności podatkowych i ich zabezpieczanie;
  • wystawianie zaświadczeń w zakresie spraw prowadzonych przez oddziały;
  • współdziałanie z Naczelnikami Urzędów Skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu Miasta realizowanych przez urzędy skarbowe;
  • prowadzenie egzekucji podatków i opłat;

Nazwy i oznaczenia prowadzonych rejestrów i archiwów

  • Fn-I.1510 Rejestr skarg i wniosków

Regulamin

Oświadczenia majątkowe

Historia zmian

udostępniający/wytwarzający: Wioletta Hryniewicz
ostatnia zmiana w dniu 2017-09-22 11:33 - aktualizacja wniosku o zwrot opłaty skarbowej (Aktualizacja)