Nadzór nad działalnością stowarzyszeń i fundacji

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych (połączony Wydział Spraw Obywatelskich i Wydział Komunikacji)

Wymagane dokumenty

Stowarzyszenia

Prezydent Miasta Poznania sprawuje nadzór nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Poznania wyłącznie w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i obligatoryjnymi postanowieniami statutu (art. 10-11 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Nadzór nie obejmuje kwestii celowości, rzetelności czy gospodarności działania stowarzyszeń.

Prezydent Miasta Poznania ma prawo w wyznaczonym terminie żądać:

  • dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia odpisów uchwał walnego zebrania członków lub zebrania delegatów;
  • niezbędnych wyjaśnień od władz stowarzyszenia.

Kierując wezwanie do stowarzyszenia organ nadzorujący musi uzasadnić swoje żądania.

W przypadku naruszenia przepisów prawa lub obligatoryjnych postanowień statutu Prezydent Miasta Poznania może zastosować przewidziane prawem środki nadzorcze:

  • wezwanie do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie,
  • udzielenie ostrzeżenia władzom stowarzyszenia,
  • wystąpienie do sądu o zastosowanie jednego z trzech środków określonych w art. 29 ustawy Prawo o stowarzyszeniach (1. udzielenie upomnienia władzom stowarzyszenia, 2. uchylenie niezgodnej z prawem lub statutem uchwały stowarzyszenia, 3. rozwiązanie stowarzyszenia, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem).

Fundacje

Prezydent Miasta Poznania posiada określone w ustawie o fundacjach uprawnienia nadzorcze wobec:

  • fundacji mających siedzibę na terenie Poznania;
  • fundacji korzystających ze środków publicznych i prowadzących działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej przez nie na obszarze Poznania.

W przypadku stwierdzenia, iż zarząd fundacji prowadzi działania niezgodne z przepisami prawa i statutem oraz z celem, w jakim została ustanowiona, Prezydent Miasta Poznania może:

  • wystąpić do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, jeżeli jest ona rażąco sprzeczna z celem fundacji albo z postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa. Składając wniosek Prezydent Miasta Poznania może zwrócić się do sądu o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy;
  • wyznaczyć odpowiedni termin do usunięcia tych uchybień w działalności zarządu;
  • żądać dokonania w wyznaczonym terminie zmiany zarządu fundacji;
  • wystąpić do sądu o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego (ale tylko po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa wyżej, albo w razie dalszego uporczywego naruszania przepisów prawa, statutu lub celu fundacji przez zarząd).

Miejsce złożenia dokumentów

W przypadku wezwania skierowanego do stowarzyszenia lub fundacji odpowiedź należy kierować na: Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pokój nr 96 lub sekretariat Wydziału - pokój nr 4 (wejście z hali obsługowej). 

Podstawa prawna

Ustawa z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach
Ustawa z 6.04.1984 r. o fundacjach

Inne informacje

Uwaga!

W przypadku niezastosowania się stowarzyszenia do żądań określonych w art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, Sąd Rejonowy Poznań - Nowe Miasto i Wilda, na wniosek Prezydenta Miasta Poznania może nałożyć na stowarzyszenie grzywnę w wysokości jednorazowo nieprzekraczającej 5000 zł. Od grzywny można zwolnić, jeżeli po jej wymierzeniu stowarzyszenie niezwłocznie zastosuje się do żądań organu nadzorującego. Wówczas stowarzyszenie, w terminie 7 dni, może wystąpić do Sądu o zwolnienie z grzywny.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego dotyczącegonadzoru nad działaniem fundacji mających siedzibę na terenie miasta Poznaniaoraz fundacji korzystających ze środków publicznych i prowadzących działalność na terenie miasta Poznania, a mających siedzibę w innym miejscu wynikającegoz ustawy z 6.04.1984 r. o fundacjach, a ponadto ustawy z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;

d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych,
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Historia zmian

udostępniający/wytwarzający: Adrian Kokot
ostatnia zmiana w dniu 2018-12-19 11:00 - aktualizacja (Aktualizacja)