Zezwolenie na umieszczenie w pasie drogowym obiektów handlowych
Wydział/Jednostka prowadząca
Zarząd Dróg Miejskich
Wymagane dokumenty
Wniosek do ZDM o wydanie zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym drogi publicznej obiektu handlowego zawierający:
1 - oświadczenie o:
- posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę,
- zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót,
2 - mapę nieaktualizowaną do celów informacyjnych w skali 1:500 z Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego "Geopoz", 61-655 Poznań, ul. Gronowa 20, z naniesioną lokalizacją obiektu oraz wypis z rejestru gruntów,
3 - dokumenty rejestrowe firmy: Regon, NIP oraz dla podmiotów prawnych wypis z KRS; dla podmiotów fizycznych wypis z ewidencji działalności gospodarczej, Pesel,
Miejsce złożenia dokumentów
Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, 61-623 Poznań, ul. Wilczak 17, tel. +48 61 647 72 00 centrala, fax +48 61 820 17 09.
Informacji udziela Wydział Zarządzania i Ewidencji Dróg, tel. +48 61 628 65 96
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
Za umieszczenie w pasie drogowym obiektów niezwiązanych z gospodarką drogową pobiera się opłaty, zgodnie z § 8 Uchwały Nr XCI/1749/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 24 października 2023 r w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania (Dz. U. z 2023 r. poz. 9725 ze zm.), działając na mocy upoważnienia Prezydenta Miasta Poznania.
Aktualne stawki: https://bip.poznan.pl/bip/uchwaly/xci-1749-viii-2023-z-dnia-2023-10-24,91985/
Termin i sposób załatwienia
Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów.
Podstawa prawna
- art. 39 ust. 3 i 5, art. 40 ust. 1, ust. 2 pkt. 1 i 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5, ust. 11, ust. 13, 13a i ust. 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 320 z późn. zmianami),
- §2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1264),
- §1 pkt. 1 i 2, §2, §3 uchwały nr XCI/174/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 24 października 2023 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. 2023 r. poz. 9725, z późn. zmianami),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zmianami).
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
Inne informacje
W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia Zarząd Dróg Miejskich orzeka o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobiera opłaty karne w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty.
Obsługa klientów przez pracowników merytorycznych prowadzących postępowania (osobiście i telefonicznie)
- poniedziałek w godzinach 7:30 - 15:00
- wtorek w godzinach 7:30 - 15:00
- środa - praca w terenie, prowadzenie spraw bieżących
- czwartek w godzinach 7:30 - 15:00
- piątek w godzinach 7:30 - 15:00
Korespondencję można składać ososbiście w siedzibie ZDM przy ul. Wilczak 17, od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.00 - 15.30, listownie oraz za pomocą platformy ePUAP lub e-doręczeń.
Obowiązek informacyjny
Informacje dotyczące ochrony danych osobowych w ZDM znajdują się na stronie internetowej ww.zdm.poznan.pl w zakładce "działania ZDM/system zarządzania/ochrona danych osobowych":
https://www.zdm.poznan.pl/pl/ochrona-danych-osobowych-w-zdm
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: I. Woźny - zastępca dyrektora ZDM ds. utrzymania
Data wytworzenia informacji: 2025-06-16 00:00
Opis zmian: Aktualizacja danych (Aktualizacja)
Opublikował(a): Agata Kaniewska
Data i godzina publikacji: 2025-06-16 14:37