Wybory - już 44 tys. osób dopisało się do spisu wyborców w Poznaniu
od 2023-10-11
Tylko do 12 października osoby, które chcą głosować poza miejscem zameldowania mogą dopisać się do spisu wyborców. Formalności można załatwić w kilka minut przez internet lub stacjonarnie - w urzędzie miasta. W Poznaniu zrobiło to już ok. 44 tys. osób.
Każdy, kto mieszka w Poznaniu, ale nie jest tu zameldowany, a chce oddać głos w stolicy Wielkopolski, może do 12 października przez internet, łatwo i szybko złożyć wniosek o zmianę miejsca głosowania. Na stronie gov.pl znajduje się formularz, który umożliwi głosowanie w obwodzie właściwym dla adresu, pod którym wyborca będzie przebywał w dniu wyborów.
W stolicy Wielkopolski wniosek o zmianę miejsca głosowania można złożyć także stacjonarnie - w Urzędzie Miasta Poznania. Obsługa klientów w tym zakresie jest prowadzona przy ul. Gronowej 22a (bez rezerwacji wizyty). Dokumenty są też przyjmowane przy ul. Libelta 16/20 (tam również nie trzeba umawiać się na wizytę) oraz przy ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 (obsługa tylko umówionych klientów: poznan.pl/mim/rezerwacje).
- Im bliżej wyborów, tym zainteresowanie zmianą miejsca głosowania jest większe. 11 października w Poznaniu ok. 44 tys. osób jest już dopisanych do spisu. Zdecydowana większość, bo aż ok. 95 proc. wyborców załatwiło sprawę elektronicznie - mówi Bartosz Pelczarski, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych UMP.
Zaświadczenie o prawie do głosowania
Inną możliwością jest pobranie zaświadczenia o prawie do głosowania. Można je uzyskać w dowolnej gminie w Polsce, nie ma tu znaczenia miejsce zameldowania lub zamieszkania. Upoważnia ono do udziału w głosowaniu w jakimkolwiek obwodzie na terenie kraju i za granicą. W tym przypadku jednak sprawę można załatwić wyłącznie stacjonarnie - w urzędzie. Albo osobiście, albo przez upoważnioną na piśmie osobę. Zaświadczenia o prawie do głosowania wydawane są do 12 października przy ul. Gronowej 22a (bez rezerwacji wizyty), ul. Libelta 16/20 (tam również nie trzeba umawiać się na wizytę) oraz ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 (obsługa tylko umówionych klientów).
Urząd otwarty dłużej
Aby ułatwić wyborcom załatwienie tych formalności, pracownicy urzędu w wyżej wymienionych lokalizacjach przyjmuje klientów od poniedziałku do czwartku (9-12 października) w wydłużonych godzinach pracy - do godz. 17:00.
Gdzie głosować?
Osoby, które nie są pewne do jakiego lokalu się zgłosić, mogą to sprawdzić na kilka sposobów. Jednym z nich jest usługa dostępna na stronie gov.pl w zakładce "Meldunek i wybory". Serwis pozwala sprawdzić swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców, w tym informację o tym, gdzie głosujemy w zbliżających się wyborach.
Kolejną opcją jest wyszukanie za pomocą adresu zamieszkania, przy użyciu z cyfrowego planu miasta. Nazwę ulicy i numer domu wystarczy wpisać w pole "szukaj" w prawym górnym rogu ekranu.
Wybory do Sejmu i Senatu oraz ogólnokrajowe referendum odbędą się w niedzielę, 15 października.
JZ
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Gabinet Prezydenta
Data wytworzenia informacji: 2023-10-11 00:00
Opis zmian: Informacja o wyborach (Wprowadzenie informacji)
Opublikował(a): Beata Skrzypczak
Data i godzina publikacji: 2023-10-11 13:00