Wydział Podatków i Opłat
Kierownik/Dyrektor
dyrektor Iwona Maćkowiak
ul. Słowackiego 22, 60-823 Poznań
II p., pok 271, tel.: 61 878 4720
po@um.poznan.pl
Kompetencje i zadania
Wydział Podatków i Opłat prowadzi sprawy w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami, opłaty eksploatacyjnej i opłaty egzekucyjnej, dla których Miasto jest właściwe do ich ustalania i pobierania oraz zadania z zakresu egzekucji administracyjnej. Współdziała z naczelnikami urzędów skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu Miasta, realizowanych przez urzędy skarbowe. Koordynuje zadania związane z przejmowaniem i zagospodarowaniem spadków nabytych przez Miasto.
Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
1) w zakresie sprawozdawczości finansowej:
a) sporządzanie sprawozdań finansowych jednostkowych jednostek księgujących Wydziału Podatków i Opłat,
b) sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie realizowanych dochodów,
c) sporządzanie sprawozdań z operacji finansowych,
d) sporządzanie jednostkowych sprawozdań w zakresie dochodów,
e) sporządzanie sprawozdań z udzielonych ulg, pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych;
2) w zakresie podatków i opłat:
a) dokonywanie wymiaru podatków i opłat,
b) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej,
c) prowadzenie postępowań w sprawie wydawania decyzji i postanowień administracyjnych,
d) windykacja należności podatkowych,
e) zabezpieczanie należności,
f) wystawianie zaświadczeń w zakresie spraw prowadzonych przez oddziały,
g) prowadzenie postępowania kontrolnego opartego na przepisach ustawy Ordynacja podatkowa,
h) współdziałanie z naczelnikami urzędów skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu Miasta realizowanych przez urzędy skarbowe,
i) prowadzenie egzekucji podatków i opłat, dla których Miasto jest właściwe do ustalania lub określania i pobierania;
3) w zakresie spraw spadkowych:
a) koordynowanie zadań związanych z przejmowaniem i zagospodarowaniem spadków przez Miasto Poznań,
b) prowadzenie ewidencji spraw związanych z nabyciem spadku przez gminę Miasto Poznań,
c) sporządzanie informacji i raportów służących monitorowaniu postępowań w sprawach nabycia spadku przez Miasto Poznań,
d) współpraca z radcami prawnymi w Wydziale Prawnym w postępowaniach spadkowych i o spis inwentarza,
e) nadzorowanie i uczestniczenie w postępowaniu o spisu inwentarza przeprowadzanego przez Komornika Sądowego,
f) przygotowywanie projektu pisemnej informacji dotyczącej nabytych aktywów i pasywów wraz z propozycją ich zagospodarowania przez wydziały UMP oraz miejskie jednostki organizacyjne,
g) przekazywanie protokołem składników majątku spadkowego do poszczególnych wydziałów UMP oraz miejskich jednostek organizacyjnych w celu ich zagospodarowania,
h) spłata zobowiązań spadkowych, z zastrzeżeniem zobowiązań zabezpieczonych hipotecznie regulowanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami, na podstawie planu podziału,
i) gromadzenie i analiza informacji dotyczącej możliwości nabycia spadku przez Miasto Poznań;
4) w zakresie zadań obronnych Wydział realizuje zadania obronne będące w jego kompetencji, w szczególności wynikające z "Planu operacyjnego funkcjonowania Miasta Poznania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" oraz współpracuje w tym zakresie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa.
Informacja o stanie mienia
Regulamin
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Magda Niedziela
Data wytworzenia informacji: 2022-05-13 00:00
Opis zmian: Aktualizacja danych (Aktualizacja)
Opublikował(a): Magda Niedziela
Data i godzina publikacji: 2022-05-13 09:50