Wydział Podatków i Opłat
Kierownik/Dyrektor
Dyrektor - Pola Insiak
ul. Za Bramką 1, pokój 1/22, 61-842 Poznań; filia ul. Słowackiego 22, pokój 274, 60-823 Poznań
sekretariat tel.: 61 878 4720; Oddział Obsługi Klienta: ul. Za Bramką 1 oraz ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, Poznań Kontakt - 61 646 33 44
po@um.poznan.pl
Kompetencje i zadania
Wydział Podatków i Opłat prowadzi sprawy w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych oraz opłaty za gospodarowanie odpadami, opłaty eksploatacyjnej i opłaty egzekucyjnej, dla których Miasto jest właściwe do ich ustalania i pobierania oraz zadania z zakresu egzekucji administracyjnej. Współdziała z naczelnikami urzędów skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu Miasta, realizowanych przez urzędy skarbowe. Koordynuje zadania związane z przejmowaniem i zagospodarowaniem spadków nabytych przez Miasto.
Do zakresu działania Wydziału należy w szczególności:
1. w zakresie sprawozdawczości finansowej:
- sporządzanie sprawozdań finansowych jednostkowych jednostek księgujących Wydziału Podatków i Opłat,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie realizowanych dochodów,
- sporządzanie sprawozdań z operacji finansowych,
- sporządzanie jednostkowych sprawozdań w zakresie dochodów,
- sporządzanie sprawozdań z udzielonych ulg, pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach środków publicznych;
2. w zakresie podatków i opłat:
- dokonywanie wymiaru podatków i opłat,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej,
- prowadzenie postępowań w sprawie wydawania decyzji i postanowień administracyjnych,
- windykacja należności podatkowych,
- zabezpieczanie należności,
- wystawianie zaświadczeń w zakresie spraw prowadzonych przez oddziały,
- prowadzenie postępowania kontrolnego opartego na przepisach ustawy Ordynacja podatkowa,
- współdziałanie z naczelnikami urzędów skarbowych w zakresie podatków stanowiących dochód budżetu Miasta realizowanych przez urzędy skarbowe,
- prowadzenie egzekucji podatków i opłat, dla których Miasto jest właściwe do ustalania lub określania i pobierania;
3. w zakresie spraw spadkowych:
- koordynowanie zadań związanych z przejmowaniem i zagospodarowaniem spadków przez Miasto Poznań,
- prowadzenie ewidencji spraw związanych z nabyciem spadku przez gminę Miasto Poznań,
- sporządzanie informacji i raportów służących monitorowaniu postępowań w sprawach nabycia spadku przez Miasto Poznań,
- współpraca z radcami prawnymi w Wydziale Prawnym w postępowaniach spadkowych i o spis inwentarza,
- nadzorowanie i uczestniczenie w postępowaniu o spisu inwentarza przeprowadzanego przez Komornika Sądowego,
- przygotowywanie projektu pisemnej informacji dotyczącej nabytych aktywów i pasywów wraz z propozycją ich zagospodarowania przez wydziały UMP oraz miejskie jednostki organizacyjne,
- przekazywanie protokołem składników majątku spadkowego do poszczególnych wydziałów UMP oraz miejskich jednostek organizacyjnych w celu ich zagospodarowania,
- spłata zobowiązań spadkowych, z zastrzeżeniem zobowiązań zabezpieczonych hipotecznie regulowanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami, na podstawie planu podziału,
- gromadzenie i analiza informacji dotyczącej możliwości nabycia spadku przez Miasto Poznań;
4. w zakresie zadań obronnych Wydział realizuje zadania obronne będące w jego kompetencji, w szczególności wynikające z "Planu operacyjnego funkcjonowania Miasta Poznania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny" oraz współpracuje w tym zakresie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa.
Regulamin
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Agnieszka Jezierska
Data wytworzenia informacji: 2024-09-18 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Anita Czuluk
Data i godzina publikacji: 2024-09-18 14:39