Czyste powietrze - procedura składania wniosku o dofinansowanie
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Klimatu i Środowiska
Wymagane dokumenty
Informacje potrzebne do wypełnienia wniosku
- Dane potrzebne do zalogowania się stronę gov.pl (login i hasło do profilu zaufanego bądź jeżeli logowanie przez Bank to dane do logowania na stronę Banku);
- Rodzaj planowanej inwestycji;
- Dane właściciela i małżonka (imię, nazwisko, pesel, adres zamieszkania);
- Dane współwłaściciela (imię, nazwisko, adres zamieszkania);
- Rok oddania budynku do użytku/ rok wystąpienia o pozwolenie na budowę;
- Adres mailowy wnioskodawcy (potrzebny do rejestracji);
- Nr telefonu wnioskodawcy;
- Nr księgi wieczystej i nr działki (nieruchomości której dot. inwestycja);
- Powierzchnia całkowita budynku/ wydzielonego lokalu w budynku;
- PIT roczny lub PIT z ZUS (w przypadku emerytury/renty);
- Zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego z Poznańskiego Centrum Świadczeń (w przypadku wnioskowania o podwyższony i najwyższy poziom dofinansowania);
- Dokument/zaświadczenie potwierdzający prawo do otrzymania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (jeżeli wniosek dotyczy najwyższego poziomu dofinansowania);
- Jeśli działalność gospodarcza to % powierzchni pod działalność gospodarczą (np. z decyzji o podatku za nieruchomość);
- Wniosek będzie musiał być podpisany przez współmałżonka oraz ewentualnych współwłaścicieli nieruchomości;
- Umowa podpisana z wykonawcą w przypadku wniosku z prefinansowaniem.
Wniosek o płatność - rozliczenie
Załączniki, które są wymagane do wniosku o płatność zależą od zakresu przedsięwzięcia, które jest realizowane w ramach umowy o dofinansowanie. Szczegółowe informacje na temat załączników i ich wymagalności oraz tego co powinny zawierać są wskazane w instrukcji wypełniania wniosku o płatność. Lista podstawowych możliwych załączników jest wskazana poniżej:
- dokument potwierdzający likwidację/trwałe wyłączenie z użytku źródła ciepła na paliwo stałe,
- dokumenty zakupu - faktury lub inne dokumenty księgowe (wystawione na beneficjenta lub wspólnie na beneficjenta i jego małżonka),
- dokumenty lub oświadczenie beneficjenta potwierdzające dokonanie zapłaty na rzecz wykonawcy lub sprzedawcy,
- karta produktu,
- dokument potwierdzający spełnienie wymagań technicznych WT2021,
- etykieta energetyczna potwierdzająca spełnienie wymagań technicznych,
- certyfikat/świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących ekoprojektu (ecodesign) dla źródła ciepła na paliwo stałe,
- certyfikat europejskiego znaku jakości "Solar Keymark" wraz z załącznikiem technicznym lub certyfikat równoważny,
- protokoły odbioru,
- dokument podsumowujący audyt energetyczny na obowiązującym wzorze jako plik typu.xls (excel) oraz w wersji zawierającej podpis audytora,
- wystawione na beneficjenta zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) potwierdzające montaż licznika wraz z numerem punktu poboru energii opatrzonego pieczęcią firmową oraz czytelnym podpisem lub umowy kompleksowej regulującej kwestie związane z wprowadzaniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji, której stronami są beneficjent i OSD.
Miejsce złożenia dokumentów
Gdzie złożyć wniosek
- ELEKTRONICZNIE poprzez serwis gov.pl za pomocą profilu zaufanego- https://gwd.nfosigw.gov.pl/ (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym) ;
- PAPIEROWO poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) - https://gwd.nfosigw.gov.pl/ - możliwość wypełnienia wniosku elektronicznie bez podpisu ale konieczne dostarczenie również formy papierowej z wymaganymi podpisami do właściwego wfośigw;
- w Banku który podpisał porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu- można złożyć wniosek o kredyt na inwestycję połączony z wnioskiem o dotację.
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego "Czyste Powietrze".
Aby ubiegać się o dofinansowanie na poziomie podwyższonym i najwyższym, należy zwrócić się do Poznańskiego Centrum Świadczeń o wydanie zaświadczenia o dochodach.
Narzędzia pomocne przy składaniu wniosku:
- Program priorytetowy "Czyste Powietrze" - WFOŚiGW Poznań
- Kalkulator dotacji (https://www.czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/)
- Kalkulator grubości izolacji (https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/)
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu
ul. Szczepanowskiego 15A
60-541 Poznań
Infolinie Programu "Czyste Powietrze"
- infolinia ogólnopolska - tel. 22 340 40 80
- składanie i wypełnianie wniosków Poznań
tel. 61 4499 254
tel. 61 4499 255
e-mail: doradztwo@wfosgw.poznan.pl;
- rozliczenia umów
tel. 532 741 440
e-mail: rozliczenia@wfosgw.poznan.pl
Infolinia rozliczeń czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08.00- 15.00.
Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu "Czyste powietrze".
Urząd Miasta Poznania
Wydział Klimatu i Środowiska
ul. Gronowa 22a
61-655 Poznań
Informacja telefoniczna o programie 61 646 33 44
Więcej informacji dotyczących programu Czyste Powietrze można znaleźć na stronie internetowej: https://www.poznan.pl/mim/wos/program-czyste-powietrze,p,64238,64239.html
Termin i sposób załatwienia
- realizacja programu lata 2018-2029 r.
- podpisywanie umów do 31.12.2027 r.
- zakończenie wszystkich prac objętych umową do 30.06.2029 r.
Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej uznawane są za niekwalifikowane.
Inne informacje
Informacja o wstrzymaniu naboru wniosków w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "Czyste Powietrze".
Mieszkańcy Gminy Poznań mogą za pośrednictwem Urzędu Miasta Poznania-Wydziału Klimatu i Środowiska mieszczącego się przy ul. Gronowej 22a złożyć wniosek o dotację oraz otrzymać bezpłatną pomoc w zakresie weryfikacji wniosku pod kątem wymagań programu.
Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami/ współwłaścicielami domów jednorodzinnych/wydzielonych lokali mieszkalnych (maksymalnie 2 lokale w budynku).
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na nowoczesne, spełniające najwyższe normy tj.:
- węzeł cieplny,
- pompa ciepła;
- kocioł gazowy kondensacyjny;
- kocioł olejowy;
- ogrzewanie elektryczne;
- kocioł na pellet/drewno spełniający określone wymagania.
Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku oraz montaż odnawialnych źródeł energii (OZE):
- modernizacja instalacji wewnętrznych c.o. i c.w.u.;
- ocieplenie przegród budowlanych;
- wymiana stolarki zewnętrznej (okna, drzwi, bramy garażowe);
- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła;
mikroinstalacja fotowoltaiczna; - audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy.
Forma dofinansowania:
- dotacja;
- dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego;
- dotacja z prefinansowaniem.
Warunki finansowe:
Maksymalne kwoty dotacji:
- podstawowy poziom dofinansowania - 41 000 zł
- podwyższony poziom dofinansowania - 59 000 zł
- najwyższy poziom dofinansowania - 79 000 zł
Maksymalne kwoty dotacji z kompleksową termomodernizacją:
- podstawowy poziom dofinansowania - 66 000 zł
- podwyższony poziom dofinansowania - 99 000 zł
- najwyższy poziom dofinansowania - 135 000 zł
Dodatkowo audyt energetyczny 1 200 zł.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Michał Bernet
Data wytworzenia informacji: 2024-12-30 00:00
Opis zmian: nowa sprawa (Aktualizacja)
Opublikował(a): Michał Bernet
Data i godzina publikacji: 2024-12-30 09:17