Czyste powietrze - procedura składania wniosku o dofinansowanie

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Klimatu i Środowiska

Wymagane dokumenty

Informacje potrzebne do wypełnienia wniosku

  1. Dane potrzebne do zalogowania się stronę gov.pl (login i hasło do profilu zaufanego bądź jeżeli logowanie przez Bank to dane do logowania na stronę Banku);
  2. Rodzaj planowanej inwestycji;
  3. Dane właściciela i małżonka (imię, nazwisko, pesel, adres zamieszkania);
  4. Dane współwłaściciela (imię, nazwisko, adres zamieszkania);
  5. Rok oddania budynku do użytku/ rok wystąpienia o pozwolenie na budowę;
  6. Adres mailowy wnioskodawcy (potrzebny do rejestracji);
  7. Nr telefonu wnioskodawcy;
  8. Nr księgi wieczystej i nr działki (nieruchomości której dot. inwestycja);
  9. Powierzchnia całkowita budynku/ wydzielonego lokalu w budynku;
  10. PIT roczny lub PIT z ZUS (w przypadku emerytury/renty);
  11. Zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego z Poznańskiego Centrum Świadczeń (w przypadku wnioskowania o podwyższony i najwyższy poziom dofinansowania);
  12. Dokument/zaświadczenie potwierdzający prawo do otrzymania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (jeżeli wniosek dotyczy najwyższego poziomu dofinansowania);  
  13. Jeśli działalność gospodarcza to % powierzchni pod działalność gospodarczą (np. z decyzji o podatku za nieruchomość);
  14. Wniosek będzie musiał być podpisany przez współmałżonka oraz ewentualnych współwłaścicieli nieruchomości;
  15. Umowa podpisana z wykonawcą w przypadku wniosku z prefinansowaniem.

Wniosek o płatność - rozliczenie

Załączniki, które są wymagane do wniosku o płatność zależą od zakresu przedsięwzięcia, które jest realizowane w ramach umowy o dofinansowanie. Szczegółowe informacje na temat załączników i ich wymagalności oraz tego co powinny zawierać są wskazane w instrukcji wypełniania wniosku o płatność. Lista podstawowych możliwych załączników jest wskazana poniżej:

  • dokument potwierdzający likwidację/trwałe wyłączenie z użytku źródła ciepła na paliwo stałe,
  • dokumenty zakupu - faktury lub inne dokumenty księgowe (wystawione na beneficjenta lub wspólnie na beneficjenta i jego małżonka),
  • dokumenty lub oświadczenie beneficjenta potwierdzające dokonanie zapłaty na rzecz wykonawcy lub sprzedawcy,
  • karta produktu,
  • dokument potwierdzający spełnienie wymagań technicznych WT2021,
  • etykieta energetyczna potwierdzająca spełnienie wymagań technicznych,
  • certyfikat/świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących ekoprojektu (ecodesign) dla źródła ciepła na paliwo stałe,
  • certyfikat europejskiego znaku jakości "Solar Keymark" wraz z załącznikiem technicznym lub certyfikat równoważny,
  • protokoły odbioru,
  • dokument podsumowujący audyt energetyczny na obowiązującym wzorze jako plik typu.xls (excel) oraz w wersji zawierającej podpis audytora,
  • wystawione na beneficjenta zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) potwierdzające montaż licznika wraz z numerem punktu poboru energii opatrzonego pieczęcią firmową oraz czytelnym podpisem lub umowy kompleksowej regulującej kwestie związane z wprowadzaniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji, której stronami są beneficjent i OSD.

Miejsce złożenia dokumentów

Gdzie złożyć wniosek

  • ELEKTRONICZNIE poprzez serwis gov.pl za pomocą profilu zaufanego- https://gwd.nfosigw.gov.pl/ (wymagana wyłącznie forma elektroniczna z podpisem zaufanym lub kwalifikowanym) ;
  • PAPIEROWO poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) - https://gwd.nfosigw.gov.pl/ - możliwość wypełnienia wniosku elektronicznie bez podpisu ale konieczne dostarczenie również formy papierowej z wymaganymi podpisami do właściwego wfośigw;
  • w Banku który podpisał porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu- można złożyć wniosek o kredyt na inwestycję połączony z wnioskiem o dotację.

Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach programu priorytetowego "Czyste Powietrze".

Aby ubiegać się o dofinansowanie na poziomie podwyższonym i najwyższym, należy zwrócić się do Poznańskiego Centrum Świadczeń o wydanie zaświadczenia o dochodach.

Narzędzia pomocne przy składaniu wniosku:

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu

ul. Szczepanowskiego 15A
60-541 Poznań

Infolinie Programu "Czyste Powietrze"

- infolinia ogólnopolska - tel. 22 340 40 80

- składanie i wypełnianie wniosków Poznań
tel. 61 4499 254
tel. 61 4499 255
e-mail: doradztwo@wfosgw.poznan.pl;

- rozliczenia umów
tel. 532 741 440
e-mail: rozliczenia@wfosgw.poznan.pl
Infolinia rozliczeń czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08.00- 15.00.

Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu "Czyste powietrze".

Urząd Miasta Poznania
Wydział Klimatu i Środowiska
ul. Gronowa 22a
61-655 Poznań

Informacja  telefoniczna o programie  61 646 33 44

Więcej informacji dotyczących programu Czyste Powietrze można znaleźć na stronie internetowej: https://www.poznan.pl/mim/wos/program-czyste-powietrze,p,64238,64239.html

Termin i sposób załatwienia

  • realizacja programu lata 2018-2029 r.
  • podpisywanie umów do 31.12.2027 r.
  • zakończenie wszystkich prac objętych umową do 30.06.2029 r.

Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej uznawane są za niekwalifikowane.

Inne informacje

Informacja o wstrzymaniu naboru wniosków w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "Czyste Powietrze".

Mieszkańcy Gminy Poznań mogą za pośrednictwem Urzędu Miasta Poznania-Wydziału Klimatu  i Środowiska  mieszczącego się przy ul. Gronowej 22a złożyć wniosek o dotację oraz otrzymać bezpłatną pomoc w zakresie weryfikacji wniosku pod kątem wymagań programu.

Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami/ współwłaścicielami domów jednorodzinnych/wydzielonych lokali mieszkalnych (maksymalnie 2 lokale w  budynku).

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła zasilanych paliwem stałym na nowoczesne, spełniające najwyższe normy tj.:

  • węzeł cieplny,
  • pompa ciepła;
  • kocioł gazowy kondensacyjny;
  • kocioł olejowy;
  • ogrzewanie elektryczne;
  • kocioł na pellet/drewno spełniający określone wymagania.

Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku oraz montaż odnawialnych źródeł energii (OZE):

  • modernizacja instalacji wewnętrznych c.o. i c.w.u.;
  • ocieplenie przegród budowlanych;
  • wymiana stolarki zewnętrznej (okna, drzwi, bramy garażowe);
  • wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła;
    mikroinstalacja fotowoltaiczna;
  • audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy.

Forma dofinansowania:

  • dotacja;
  • dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego;
  • dotacja z prefinansowaniem.

Warunki finansowe:

Maksymalne kwoty dotacji:

  • podstawowy poziom dofinansowania - 41 000 zł
  • podwyższony poziom dofinansowania - 59 000 zł
  • najwyższy poziom dofinansowania - 79 000 zł

Maksymalne kwoty dotacji z kompleksową termomodernizacją:

  • podstawowy poziom dofinansowania - 66 000 zł
  • podwyższony poziom dofinansowania - 99 000 zł
  • najwyższy poziom dofinansowania - 135 000 zł

Dodatkowo audyt energetyczny 1 200 zł.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Michał Bernet
Data wytworzenia informacji: 2024-12-30 00:00
Opis zmian: nowa sprawa (Aktualizacja)
Opublikował(a): Michał Bernet
Data i godzina publikacji: 2024-12-30 09:17