Procedura wydawania decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Klimatu i Środowiska

Wymagane dokumenty

Procedura wydawania decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu zawiera:

1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;

2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności ww. urządzeń,

3) zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4;

4) pełną nazwę gatunku drzewa lub krzewu;

5) obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo: a)  posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni, b)  nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;

6) wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;

7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;

8) rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;

9) projekt planu:

a) nasadzeń zastępczych,

b) przesadzenia drzewa lub krzewu   

jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;

10) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;

11) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom - jeżeli zostało wydane, lub informacji, że nie zostało wydane.

2. Oświadczenia, o których mowa w pkt 2 i 3 składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Miejsce złożenia dokumentów

Biuro Podawcze Urzędu Miasta Poznania Sala Obsługi Klienta ul. Gronowa 20 wejście B, I piętro pkt. G (w godzinach pracy urzędu)

Wnioski można również składać poprzez e-doręczenia lub w poprzez platformę ePUAP z wykorzystaniem podpisu elektronicznego

Opłaty

W przypadku działania poprzez pełnomocnika, opłata skarbowa pobierana przy składaniu wniosku, wynosi 17 zł od każdej osoby udzielającej, za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury (nie dotyczy osób najbliżej spokrewnionych).

Na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111) wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub krzewów nie podlega opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Pracownicy Oddziału Zezwoleń i Interwencji w Obszarze Zieleni Wydziału Klimatu i Środowiska m.in.:

  • weryfikują kompletność złożonych dokumentów pod względem formalnym,
  • wzywają do uzupełnienia w przypadku braków formalnych wniosku,
  • zawiadamiają o wszczęciu postępowania i wzywają do udziału podczas oględzin,
  • przeprowadzają oględziny wnioskowanych drzew lub krzewów w terenie,
  • wydają decyzje administracyjne,
  • prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wymierzania administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie, uszkodzenie lub usunięcie drzew/krzewów bez wymaganego zezwolenia.

Podstawa prawna

Podstawa prawna wydawania decyzji w sprawie usunięcia drzew lub krzewów
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2024 poz. 572 tekst jednolity),
  • art. 83-90 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2024 poz. 1478 tekst jednolity ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz.U. 2017 poz. 1330),
  • art. 3 pkt 8 i art. 402 ust. 5  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska  (Dz.U. 2024 poz. 54 tekst jednolity ze zm.),
  • art. 96 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2024 poz. 1112 tekst jednolity),

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu lub do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w przypadku nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków), w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (odbioru) za pośrednictwem Prezydenta Miasta Poznania (adres do doręczeń: Urząd Miasta Poznania Wydział Klimatu i Środowiska ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań).

Inne informacje

1. Drzewa i krzewy niewymagające uzyskania zezwolenia na usunięcie określa art. 83f ustawy o ochronie przyrody, w tym, bez zezwolenia wolno usuwać m.in.:

  • krzew albo krzewy rosnące w skupisku o powierzchni do 25 m2;
  • krzewy na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
  • drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
  • 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca białego, robinii akacjowej i platana klonolistnego,
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
  • drzewa lub krzewy, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

W TYM PRZYPADKU NALEŻY DOKONAĆ ZGŁOSZENIA ZAMIARU USUNIĘCIA DRZEWA LUB KRZEWU.

  • drzewa lub krzewy usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
  • drzewa lub krzewy owocowe, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
  • drzewa lub krzewy należące do IGO stwarzające zagrożenie dla Unii lub do IGO stwarzających zagrożenie dla Polski.

2. Numeracja drzew we wniosku musi odpowiadać ich numeracji zaznaczonej na dołączonych do wniosku mapie, projekcie zagospodarowania terenu lub rysunku.

3. Wniosek powinien być podpisany przez wszystkich właścicieli/posiadaczy nieruchomości na której znajdują się wnioskowane drzewa lub krzewy lub przez ustanowionego przez nich pełnomocnika. W przypadku podpisów elektronicznych, niezbędne jest dołączenie podpisów elektronicznych wszystkich współwłaścicieli lub posiadaczy nieruchomości.

4. Jeśli dane w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości na której znajdują się wnioskowane do usunięcia drzewa lub krzewy, nie są aktualne, należy dołączyć dokument potwierdzający jej własność.

5. Od dnia 1 stycznia 2016 r. kompetencje w zakresie wydawania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenów nieruchomości będących własnością Miasta Poznania - z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu oraz nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków - posiada Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu

al. Niepodległości 34

61-714 Poznań

Obowiązek informacyjny

INFORMACJE O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydenta Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
  3. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, którym jest wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia.
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:

a) dostępu do swoich danych osobowychb) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowec)  żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem

d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub gdy osoby te wniosły sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu stwierdzenia nadrzędnych interesów Administratora nad podstawą takiego sprzeciwu
  1. Ma Pani / Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  2. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a niepodanie danych uniemożliwia rozpatrzenie Pani / Pana wniosku, bądź złożonego przez Panią/Pana zgłoszenia
  3. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Renata Gromacka
Data wytworzenia informacji: 2025-03-19 00:00
Opis zmian: edycja sprawy (Aktualizacja)
Opublikował(a): Michał Bernet
Data i godzina publikacji: 2025-03-19 09:42