Ulgi w spłacie podatków
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Podatków i Opłat
Wymagane dokumenty
- wniosek o ulgę wraz z uzasadnieniem wskazującym na wystąpienie przesłanek ustawowych,
- kopie dokumentów potwierdzających okoliczności powołane we wniosku,
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku w imieniu wnioskodawcy - w przypadku działania przez pełnomocnika - wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa,
- pozostałe dokumenty:
osoby fizyczne
- Oświadczenie o sytuacji osoby fizycznej,
- Oświadczenie ORD-HZ,
- kopie zeznań podatkowych - za ostatnie 3 lata,
- kopie dokumentów przedstawiających sytuację wnioskodawcy, np. osiągane dochody, ponoszone wydatki, posiadane zadłużenie wobec innych wierzycieli, stan zdrowia, niepełnosprawność, niemożność podjęcia pracy itd.,
osoby prawne, w tym jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
- bilans oraz rachunek zysków i strat - za 3 ostatnie lata i ostatni kwartał / okres rozliczeniowy br. (lub sprawozdania finansowe - za 3 ostatnie lata),
- sprawozdanie finansowe F-01 - za ostatni kwartał br.,
- rachunek przepływów pieniężnych,
- opinia biegłego rewidenta o sprawozdaniu finansowym - za ostatni rok obrotowy,
- deklaracje składane do GUS w zakresie zatrudnienia - za ostatni rok i kwartał / okres rozliczeniowy br.,
- rozliczenia finansowe za 3 ostatnie lata obrotowe (dochody i wydatki),
- zestawienia zobowiązań i należności za ostatni kwartał br.
dodatkowo osoby prawne, w tym jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
- Oświadczenie o sytuacji przedsiębiorcy,
- Informacja o prowadzonej działalności,
- oświadczenia o przeznaczeniu pomocy publicznej, tj. o wnioskowaniu o ulgę:
- stanowiącą pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
- niestanowiącą pomocy publicznej (wraz z uzasadnieniem świadczącym o spełnieniu warunków ulgi niestanowiącej pomocy publicznej),
- zaświadczenia o pomocy de minimis, jaką wnioskodawca otrzymał w ciągu 3 ostatnich lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie,
- zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w tym okresie
- właściwy formularz informacji zgodny z wybranym przeznaczeniem pomocy publicznej, tj.:
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym,
- Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę - składany przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Miejsce złożenia dokumentów
- w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miasta Poznania w lokalizacji przy ul. Juliusza Słowackiego 22, ul. Za Bramką 1 lub ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 w Poznaniu,
- korespondencyjnie na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Podatków i Opłat, ul. Juliusza Słowackiego 22, 60-823 Poznań,
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres: /UMPoznan/SkrytkaESP
POZnan*KONTAKT - numer telefonu 61 646 33 44, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 20:00
Opłaty
W przypadku rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowej dodatkowo pobieramy opłatę prolongacyjną, która jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę, ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Termin i sposób załatwienia
Decyzję w sprawie ulgi w spłacie podatków wydamy w ciągu 1 miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - do 2 miesięcy.
Przedsiębiorcom, którym wydano decyzję w sprawie udzielenia ulgi w spłacie podatków stanowiącej pomoc de minimis, wraz z tą decyzją wystawimy z urzędu zaświadczenie o pomocy de minimis lub o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Ogólna wartość pomocy de minimis przyznanej w ciągu 3 ostatnich lat oraz ogólna wartość pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie przyznanej w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, nie może przekroczyć:
- 20 tys. euro - w sektorze rolnictwa,
- 30 tys. euro - w sektorze rybołówstwa,
- 300 tys. euro - w pozostałych sektorach gospodarki.
Ulga stanowiąca pomoc de minimis / pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.
Wykaz podmiotów, którym w zakresie podatków udzielono ulgi w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł oraz którym udzielono pomocy publicznej, podawany jest do publicznej wiadomości na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f oraz lit. g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.
Podstawa prawna
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
- ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40 ze zm.),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. nr 121, poz. 810),
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 lutego 2017 r. w sprawie wzoru oświadczenia o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 354),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
- uchwała Nr XV/168/VI/2011 Rady Miasta Poznania z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie opłaty prolongacyjnej (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2017 r. poz. 6700)
Tryb odwoławczy
Od decyzji/postanowienia wydanej/wydanego w pierwszej instancji przysługuje prawo odwołania/zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za naszym pośrednictwem w terminie 14/7 dni od dnia doręczenia decyzji/postanowienia.
Inne informacje
Ulgi w spłacie podatków dotyczą zobowiązań podatkowych:
- podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, w tym pobieranych od osób fizycznych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego,
- podatku od środków transportowych
Katalog ulg w spłacie zobowiązań podatkowych uwzględnia:
- odroczenie terminu płatności podatku,
- rozłożenie na raty zapłaty podatku,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzenie zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę - w całości lub w części
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej może dotyczyć sytuacji, gdy na dzień złożenia wniosku istnieje zaległość, którą jest podatek niezapłacony w terminie płatności.
Katalog ulg w spłacie zobowiązań podatkowych nie przewiduje kategorii zwolnienia z podatku oraz umorzenia podatku.
Zaistnienie zdarzeń skutkujących wygaśnięciem zobowiązania podatkowego (np. poprzez zapłatę) przyczynia się do braku zasadności złożenia wniosku o ulgę.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.:
- Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
- Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
- Dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Obowiązkami tymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.
- Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
- Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do: a) dostępu do swoich danych osobowych, b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe, c) żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, albo dane przetwarzane są niezgodnie z prawem, d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych albo przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, albo Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
- Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
- Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
- Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Małgorzata Grien
Data wytworzenia informacji: 2024-12-18 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści Wymagane dokumenty (Aktualizacja)
Opublikował(a): Anita Czuluk
Data i godzina publikacji: 2024-12-18 14:13