Kontrola opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) i przydomowych oczyszczalni ścieków

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Gospodarki Komunalnej

Wymagane dokumenty

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399, dalej: "ustawa") na właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania czystości i porządku poprzez gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiorniku bezodpływowym (szambie) lub w przydomowej oczyszczalni ścieków, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych.

Informujemy, że zgodnie z art. 6 ust. 5a i 5aa ustawy, Prezydent Miasta Poznania zobowiązany jest do przeprowadzania co najmniej raz na dwa lata kontroli:

  1. posiadania przez właścicieli nieruchomości umów z przedsiębiorstwem posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych,
  2. dowodów uiszczania opłat za te usługi.                              

Na podstawie art. 9u ust. 1 oraz art. 6 ust. 5a ustawy, pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania oraz Straży Miejskiej Miasta Poznania prowadzą kontrole częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych, a także zawarcia umów na wywóz nieczystości ciekłych z przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Miasta Poznania (wykaz przedsiębiorstw znajduje się pod adresem: https://www.poznan.pl/mim/main/nieczystosci-ciekle,p,51606,51610.html) oraz uiszczania opłat za te usługi.

Miejsce złożenia dokumentów

Kontrole będą przeprowadzane począwszy od czerwca 2023 r. w Urzędzie Miasta Poznania, przy ul. 3 Maja 46 w Poznaniu, po wcześniejszym wezwaniu do osobistego stawiennictwa w celu przeprowadzenia kontroli.

Prosimy Państwa o współpracę i udostępnienie do wglądu niezbędnych dokumentów będących przedmiotem kontroli, tj. w szczególności:

  • umowy z firmą asenizacyjną na opróżnianie zbiornika bezodpływowego (szamba) lub osadnika w przydomowej oczyszczalni ścieków,
  • dowodów uiszczania opłat za ww. opróżnianie potwierdzających częstotliwość i ilość odebranych nieczystości ciekłych za ostatni rok,
  • faktur za zużycie wody za ostatni rok.

Osoby które nie mają jeszcze podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych powinny to uczynić niezwłocznie.
Kontrola polega na okazaniu umowy z firmą asenizacyjną oraz okazaniu dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za tę usługę (rachunki, faktury vat, potwierdzenia przelewów). Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność opróżniania zbiorników bezodpływowych, a ilości wywiezionych nieczystości ciekłych odpowiadać ilości zużytej w analogicznym okresie wody.

Poglądowo udostępniamy do pobrania wzór protokołu, który jest sporządzany z czynności kontrolnych.

Termin i sposób załatwienia

  • od 1 czerwca 2023 r. - kontrola w siedzibie Wydziału Gospodarki Komunalnej ul. 3 Maja 46, 61-728 Poznań.
  • od 1 sierpnia 2023 r. - kontrole terenowe z udziałem Straży Miejskiej Miasta Poznania.

Podstawa prawna

Art. 9u ust. 1, Art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b oraz art. 6 ust. 5a i 5aa ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399)

Tryb odwoławczy

W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub kontrolowaną osobę fizyczną kontrolujący umieszcza o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić swoje stanowisko na piśmie prezydentowi miasta.

Inne informacje

Art. 10 ustawy przewiduje kary grzywny m.in. dla osób utrudniających przeprowadzanie kontroli oraz osób nieprzestrzegających obowiązków określonych w ww. ustawie i regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania.

W związku z powyższym nieokazanie umowy i rachunków za usługi wywozu nieczystości ciekłych, jest podstawą do nałożenia mandatu karnego.

Obowiązek informacyjny

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:  iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań, 
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu wypełnienia obowiązku prawnego dot. obowiązku kontroli wynikającego z art. 6 ust. 5a i 5aa, w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) i prowadzenia postępowań w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775).
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
    • dostępu do swoich danych osobowych,
    • żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
    • żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane lub dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,
    • żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych lub przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, lub Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  6. Podanie danych osobowych jest obowiązkowe w zakresie, w jakim przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa. W pozostałych przypadkach podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny.
  7. Odbiorcami danych są strony, uczestnicy postępowania, jak również inne podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub zawartych z Administratorem umów, w tym podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.
  8. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia lub krajowe przepisy o ochronie danych osobowych.
  9. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Przemysław Kujawa
Data wytworzenia informacji: 2024-06-06 00:00
Opis zmian: aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Przemysław Kujawa
Data i godzina publikacji: 2024-06-06 10:54