Zaświadczenie o przeznaczeniu terenu

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Urbanistyki i Architektury

Wymagane dokumenty

W celu uzyskania zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości należy złożyć:

1. wniosek o wydanie zaświadczenia,

2. w przypadku ustanowienia pełnomocnika należy złożyć oryginał pełnomocnictwa (w przypadku pełnomocnictwa w wersji elektronicznej musi być ono podpisane elektronicznie przez osobę mocującą).

3. dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej.

Miejsce złożenia dokumentów

Szczegółowe informacje na stronie głównej Wydziału Urbanistyki i Architektury.

Opłaty

Opłata skarbowa pobierana jest na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Dla każdej działki ewidencyjnej wydaje się osobne zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości, które podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Dokonując opłaty przelewem bankowym, w tytule opłaty każdorazowo należy wpisać: "opłata skarbowa za zaświadczenie o przeznaczeniu działki numer..., arkusz... obręb... w mpzp."

Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa).

Opłatę skarbową uiszcza się z chwilą złożenia dokumentu.

Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej dołącza się do wniosku.

Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy

Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań PKO BP S.A. 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Termin i sposób załatwienia

Szczegółowe informacje na stronie głównej Wydziału Urbanistyki i Architektury.

Zgodnie z art. 217 i 218 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks administracyjnego zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni. Organ administracji publicznej, przed wydaniem zaświadczenia, może przeprowadzić, w koniecznym zakresie, postępowanie wyjaśniające.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2022.503 j.t)Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 t.j.)Zgodnie z art. 217 i 218 ww. ustawy zaświadczenie wydaje się na wniosek osoby ubiegającej się o zaświadczenie.Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:1. urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa,2. osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 t.j.)

Tryb odwoławczy

Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, które należy wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Poznania.

Inne informacje

Kopię mapy zasadniczej dla obszaru objętego wnioskiem oraz informacje o adresie geodezyjnym inwestycji można uzyskać w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ przy ul. Gronowej 20 w Poznaniu.

Obowiązek informacyjny

Informacje o przetwarzaniu danych osobowych

1.    Administrator

Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.

2.    Kontakt do Inspektora Ochrony Danych

3. Cel przetwarzania

Dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego, którym jest przeprowadzenie postępowania administracyjnego.

4.    Podstawa prawna przetwarzania

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

5.   Okres przechowywania

Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane po zakończeniu sprawy przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących
u Administratora przewidziany w przepisach o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

6.   Prawa osoby, której dane dotyczą

Może Pani/Pan zażądać od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania na zasadach i w granicach określonych w rozdziale III ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Aby skorzystać z przysługujących Pani/Panu praw, prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych.

7.   Prawo do wniesienia skargi

Ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

8.   Wymóg podania danych

Podanie danych osobowych w zakresie wymaganym przepisami prawa jest obowiązkowe,
a w pozostałym zakresie dobrowolne. Niepodanie danych obowiązkowych uniemożliwi przeprowadzenie postępowania administracyjnego.

9.   Odbiorcy danych

Pani/Pana dane mogą zostać przekazane:

  • podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa,
  • dostawcom usług, którym zlecono zadania związane z przetwarzaniem danych osobowych, np. firmom zajmującym się obsługą informatyczną Administratora.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Agnieszka Walczak
Data wytworzenia informacji: 2025-11-24 00:00
Opis zmian: uaktualnienie (Aktualizacja)
Opublikował(a): Agnieszka Walczak
Data i godzina publikacji: 2025-11-24 11:11