Zezwolenie na umieszczenie w pasie drogowym rusztowania, zaplecza placu budowy

Wydział/Jednostka prowadząca

Zarząd Dróg Miejskich

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek wraz z załącznikami, doręczony przynajmniej na 30 dni przed rozpoczęciem robót.

Do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, wraz z wypełnionym szkicem (w przypadku umieszczenia kontenera);
  • oświadczenie o:

- posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę,
- zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót,
- zamiarze budowy;

  • zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych;
  • zgłoszenie wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu - zgodnie z pouczeniem Miejskiego Inżyniera Ruchu;
  • harmonogram robót;
  • potwierdzenie przyjęcia zlecenia na odtworzenie nawierzchni przez jednostkę specjalistyczną;
  • dokument rejestrowy wnioskodawcy: osoba prawna - wypis z KRS; osoba fizyczna  prowadząca działalność gospodarczą - wypis z ewidencji działalności gospodarczej; osoba fizyczna - Pesel/NIP;
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika - oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa;
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność pobrania).

Miejsce złożenia dokumentów

Korespondencję można składać osobiście w siedzibie ZDM w Poznaniu przy ul. Wilczak 17, od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.00-15.30, listownie oraz za pomocą platformy ePUAP lub e-doręczeń.

Opłaty

Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.

Za zajęcie pasa drogowego pobierane są opłaty, zgodnie z § 1 pkt. 1 i 2, § 1 i 2, § 2, § 3 Uchwały Nr XLV/469/IV/2004 Rady Miasta Poznania z dnia 25 maja 2004 r., ze zm. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2004 r., Nr 101, poz. 2035, ze zm.) w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w granicach administracyjnych Miasta Poznania - zobacz aktualne stawki.

Termin i sposób załatwienia

Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów.

Podstawa prawna

  • Art. 39 ust. 3 i 5, art. 40 ust. 1, ust. 2 pkt. 1 i 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5, ust. 11, ust. 13, 13a i ust. 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320 z późn. zmianami.),
  • §2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1264),
  • §2, §4, §5 Uchwały Nr XCI/1749/VIII/2023 Rady Miasta Poznania  z dnia 24 października 2023 r w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania (Dz. U. z 2023 r. poz. 9725 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zmianami).

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

W przypadku zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia Zarząd Dróg Miejskich orzeka o przywróceniu pasa drogowego do stanu poprzedniego i pobiera opłaty karne w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty.

Obsługa klientów przez pracowników merytorycznych prowadzących postępowania (osobiście i telefonicznie):

  • poniedziałek w godzinach 7:30 - 15:00
  • wtorek w godzinach 7:30 - 15:00
  • środa - praca w terenie, prowadzenie spraw bieżących
  • czwartek w godzinach 7:30 - 15:00
  • piątek  w godzinach 7:30 - 15:00

Obowiązek informacyjny

Informacje dotyczące ochrony danych osobowych w ZDM znajdują się na stronie internetowej ww.zdm.poznan.pl w zakładce: Działania ZDM - System zarządzania - Ochrona danych osobowych:
https://www.zdm.poznan.pl/pl/ochrona-danych-osobowych-w-zdm

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: I. Woźny - zastępca dyrektora ZDM ds. utrzymania
Data wytworzenia informacji: 2025-06-23 00:00
Opis zmian: Aktualizacja danych (Aktualizacja)
Opublikował(a): Agata Kaniewska
Data i godzina publikacji: 2025-06-23 09:48