Poznańskie Centrum Świadczeń (PCŚ)

Kierownik/Dyrektor

Dyrektor Grzegorz Karolczyk
ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań
Tel.: +48 61 646 33 44, Fax: +48 61 878 48 11
godziny urzędowania: pn: 7:30-16:00, wt - czw. 7:30-15:30, pt: 7:30-15:00
NIP do faktur: 2090001440
REGON: 631257822
swiadczenia@pcs.poznan.pl
https://pcs.poznan.pl
Adres do E-doręczeń : AE:PL-61387-49909-BADGH-20
Adres ESP (skrytki ePUAP): /PCS-Poznan/SkrytkaESP

Koordynator dostępności

Joanna Wieczorek-Hajder

Informacje o stanie zatrudnienia

Liczba etatów na dzień 31 grudnia 2024 r. - 123

Informacje dla niepełnosprawnych

Kompetencje i zadania

Centrum realizuje zadania w zakresie:

  1. świadczeń rodzinnych określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych; 
  2. świadczeń wychowawczych określonych w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci; 
  3. zasiłków dla opiekunów określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów; 
  4. jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia się żywego dziecka określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" ;
  5. dodatków mieszkaniowych określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
  6. przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania wyrównań, o których mowa w art. 1 pkt. 1a ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw; 
  7. refundacji podatku VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu;
  8. świadczeń z funduszu alimentacyjnego i postępowań wobec dłużników alimentacyjnych określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
  9. pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, określonej w art. 90c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  10. programów rządowych mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz innych grup społecznych, o których mowa w art. 90u ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  11. zryczałtowanego dodatku energetycznego określonego w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;
  12. obniżania czynszu określonego w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
  13. prowadzenia spraw dotyczących przyznawania Karty Dużej Rodziny w ramach gminnego programu dla rodzin wielodzietnych, o którym mowa w uchwale Nr LVI/1028/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie wprowadzenia na terenie miasta Poznania gminnego programu dla rodzin wielodzietnych - Karta Dużej Rodziny;
  14. prowadzenia spraw dotyczących przyznawania Karty Dużej Rodziny, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
  15. prowadzenia spraw dotyczących przyznawania Wielkopolskiej Karty Rodziny, o której mowa w uchwale Nr X/189/19 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 15 lipca 2019 r. w sprawie przyjęcia Programu "Wielkopolska Karta Rodziny";
  16. wypłaty świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 8b ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka;
  17. wypłaty świadczeń pieniężnych na koszty bieżącego utrzymania dla repatriantów, o którym mowa w uchwale Nr XVII/288/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 24 września 2019 r. w sprawie osiedlenia w Poznaniu repatriantów i ich rodzin oraz formy, wysokości i trybu przyznawania pomocy dla repatriantów i członków ich rodzin zaproszonych przez Miasto Poznań do osiedlania się w Poznaniu;
  18. prowadzenia spraw dotyczących egzekwowania opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień, placówce, o której mowa w art. 42² ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
  19. prowadzenia spraw dotyczących przyznawania "Wyprawki dla gzubka", o której mowa w uchwale Nr XV/245/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 9 lipca 2019 r. w sprawie ustanowienia jednorazowego wsparcia rzeczowego "Wyprawka dla gzubka";
  20. prowadzenia spraw dotyczących wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, o których mowa w art. 411 ust. 10 g ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ;
  21. integrowania, rozpowszechniania i wzmacniania miejskiej oferty wsparcia dla rodzin poprzez działalność Centrum Inicjatyw Rodzinnych;
  22. bezpośredniej obsługi klientów w sprawach Systemu usług dla mieszkańców Poznania poprzez organizację Punktu Obsługi Klienta zgodnie z uchwałą Nr LIV/1028/VIII/2021 Rady Miasta Poznania z dnia 9 listopada 2021 r. z późniejszymi zmianami
    w sprawie przyjęcia zasad funkcjonowania Systemu usług dla mieszkańców Poznania oraz przeprowadzania elektronicznej weryfikacji miejsca zamieszkania osób, które ukończyły 60. rok życia w ID Poznań;
  23. prowadzenie spraw dotyczących dopłat do czynszu, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.

Akty prawne, regulujące funkcjonowanie jednostki

Poznańskie Centrum Świadczeń prowadzi swoją działalność na podstawie:

  1. ustawy o samorządzie gminnym;
  2. ustawy o finansach publicznych;
  3. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
  4. uchwały Rady Miasta Poznania w sprawie utworzenia Poznańskiego Centrum Świadczeń.

Informacja o stanie mienia

Nazwy i oznaczenia prowadzonych rejestrów i archiwów

  1. Rejestr Skarg i Wniosków -nr /0320 oraz 0321
  2. Akty normatywne własne - Rejestr Zarządzeń Dyrektora - nr 090
  3. Ogłoszenia i obwieszczenia własne- Rejestr Komunikatów Dyrektora -nr 0400
  4. Rejestr upoważnień i pełnomocnictw Dyrektora Poznańskiego Centrum Świadczeń - nr 0013
  5. Rejestr upoważnień i pełnomocnictw Prezydenta Miasta Poznania - nr 0014
  6. Rejestr Informacji Publicznej - nr 033
  7. Rejestr - Sprawozdania cząstkowe - nr 0111
  8. Rejestr- Narady Kadry Kierowniczej - nr 0000
  9. Rejestr - Sprawozdania Roczne - nr 0110
  10. Rejestr - Premiowanie pracowników - nr 1135
  11. Rejestr - Dyplomy, listy, podziękowania - nr 1134
  12.  Rejestr- Narady i spotkania z Zastępcami prezydenta ,Sekretarzem i Skarbnikiem - nr 0002
  13. Rejestr- odpowiedzi na interpelacje i zapytania - nr 0324
  14. Rejestr - Plany Roczne - nr 0112
  15. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - nr 1427
  16. Regulamin wynagradzania (w tym regulamin przyznawania nagród) - nr 111

Regulamin

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Damian Napierała
Data wytworzenia informacji: 2025-04-07 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści (Wprowadzenie informacji)
Opublikował(a): Marcin Borkowski
Data i godzina publikacji: 2025-04-07 07:58