Elektroniczny wniosek z zakresu wydania uprawnień do kierowania pojazdami
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Proces wydania uprawnień do kierowania pojazdami drogą elektroniczną jest skomplikowany (wynika to z obowiązujących przepisów prawa).
Pomimo wypełnienia elektronicznego wniosku, nie unikniesz wizyty w urzędzie w celu przedstawienia oryginałów dokumentów.
Zalecamy rozważenie osobistej wizyty w urzędzie w celu załatwienia sprawy.
Prowadzimy bezpośrednią obsługę TYLKO klientów UMÓWIONYCH.
Jeśli nie umówisz się na wizytę nie będziemy mogli Cię obsłużyć!
Możesz to zrobić:
- przez Internet (kalendarz)
- dzwoniąc do POZnan Kontakt pod nr 61 646 33 44
Przy opisach spraw realizowanych z zakresu wydawania uprawnień do kierowania pojazdami znajdują się szczegółowe informacje m.in. odnośnie: wymaganych dokumentów, wysokości opłat numeru konta, na które należy dokonać wpłaty.
- wydanie Profilu Kandydata na Kierowcę;
- zatrzymane prawo jazdy;
- wymiana prawa jazdy;
- zmiana danych oraz wtórnik prawa jazdy;
- międzynarodowe prawo jazdy;
- wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem;
- wymiana prawa jazdy dla kierowców zawodowych;
- zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne.
Miejsce złożenia dokumentów
Wniosek elektroniczny z zakresu wydania uprawnień do kierowania pojazdami może zostać złożony poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemów Pojazd i Kierowca zamieszczoną pod adresem: www.esp.pwpw.pl
Szczegółowy opis zakresu i warunków korzystania z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca znajduje się na stronie: www.esp.pwpw.pl/Account/Help.
Termin i sposób załatwienia
- Proces wypełnienia wniosku można rozpocząć po pozytywnym przejściu etapu rejestracji konta, zalogowaniu się i kliknięciu odnośnika "Złóż nowy wniosek".
- Dla załączników do wniosków przesyłanych przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Pojazd i Kierowca zalecane są poniższe parametry:
- załącznik w formacie JPEG - rozmiar pliku nie większy niż 200 kB.
- załącznik w formacie PDF - rozmiar pliku nie większy niż 200kB*liczba stron załącznika typu PDF
- zalecane parametry w przypadku wysyłania skanów dokumentów to:
- przestrzeń barw: greyscale lub RGB
- rozdzielczość skanu w pikselach (szer. x wys.): max 2500 x 3500 pikseli
- kompresja: dla obrazów JPEG poziom jakości nie mniejszy niż 80/100
- Do wniosku kierowca dołącza, w formacie i zgodnie z wymaganiami zeskanowane dokumenty, wraz z załączonym potwierdzeniem elektronicznym dokonania przelewu wymaganych opłat albo zeskanowanym dowodem wpłaty tych opłat oraz zdjęcie wykonane techniką cyfrową.
- W przypadku złożenia przez kierowcę wniosku drogą elektroniczną, wniosku nieodpowiadającego wzorowi i wymaganiom lub niezałączenia wszystkich wymaganych dokumentów, dowodu opłat, zdjęcia organ wydający uprawnienia informuje drogą elektroniczną o konieczności dokonania uzupełnienia dokumentów i opłat drogą elektroniczną, co skutkuje koniecznością ponownego wypełnienia i przesłania wniosku.
- Osoba składająca wniosek elektroniczny, odbierając prawo jazdy osobiście, dostarcza do organu, do którego złożyła wniosek:
- oryginał orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile są one wymagane, oraz
- oryginały zgód, o których mowa w art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 2 ustawy - jeżeli są wymagane.
- Po otrzymaniu wyprodukowanego prawa jazdy organ wydający uprawnienia informuje kierowcę sms-em lub e-mailem o możliwości odbioru dokumentu. Dokument odbierzesz wyłącznie osobiście.
UWAGA!!
Wniosek składany poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemów Pojazd i Kierowca musi zostać podpisany podpisem elektronicznym (np. Profilem Zaufanym) osoby składającej wniosek.
Informacje o sposobie założenia Profilu Zaufanego można znaleźć w serwisie gov.pl.
Mając ograniczoną zdolność do czynności prawnych, 13-latkowie również mogą posiadać własny Profil Zaufany. Informacje o sposobie uzyskania Profilu Zaufanego przez takie osoby znajdziesz na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
Z uwagi na złożoność procesu wydania uprawnień do kierowania pojazdami dokonywanego drogą elektroniczną (wynikającą z obowiązujących przepisów prawa) zalecamy rozważenie osobistej wizyty w urzędzie w celu załatwienia sprawy, korzystając z systemu rezerwacji wizyt.
Do odwołania sprawy dotyczące pojazdów i kierowców realizowane są tylko na ul. Gronowej 22a, nie działają filie na ul. Libelta 16/20 i na ul. 28 czerwca 1956r. nr 404.
Podstawa prawna
- ustawy z dnia 05.01.2011 r. - o kierujących pojazdami, wraz z przepisami wykonawczymi.
Tryb odwoławczy
Możesz odwołać się do samorządowego Kolegium Odwoławczego. Masz na to 14 dni.
Obowiązek informacyjny
Administratorem Pani / Pana danych osobowych są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój Centralnej Ewidencji Kierowców,
2. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ rejestrujący pojazdy administratorem jest: Prezydent Miasta Poznania z siedzibą w Poznaniu przy pl. Kolegiackim 17.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email: iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Administrator - Prezydent Miasta Poznania - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
1. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
2. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego dot. uprawnień do kierowania pojazdami, wynikającego z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami wraz z przepisami wykonawczymi.
3. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
4. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
5. Ma Pani / Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
6. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
7. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Foltyn Jadwiga
Data wytworzenia informacji: 2024-04-17 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści Termin i sposób załatwienia (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marcin Budziński
Data i godzina publikacji: 2024-04-17 13:12