Rejestracja sprzętu pływającego do połowu ryb - jachtów i innych jednostek pływających do 24 m

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
  2. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego).
  3. Dokumenty poświadczające następujące informacje:
    1. Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
    2. Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
    3. Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
    4. Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
    5. Model i marka jednostki pływającej,
    6. Wymiary i parametry jednostki pływającej,
    7. Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
    8. Rok budowy i producent jednostki pływającej,
    9. Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI - jeżeli zostały nadane,
    10. Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    11. Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
  4. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
  5. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
  6. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika - jeżeli były wydane.
  7. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
  8. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).

W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Jeżeli wniosek składany jest w postaci elektronicznej, System REJA24 podpowiada, jakie dokumenty (elektroniczne lub cyfrowe odwzorowanie dokumentów papierowych) powinny zostać załączone do wniosku. Ich oryginały należy przedstawić przy odbiorze dokumentu rejestracyjnego.

Dokumenty sporządzone w języku obcym, dołączyć należy wraz z tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula (z wyjątkiem deklaracji zgodności CE, której nie trzeba tłumaczyć). 

Jeśli masz wątpliwości jak załatwić sprawę zadzwoń pod numer telefonu 61 878 50 54.

Miejsce złożenia dokumentów

Jeśli chcesz złożyć wniosek o rejestrację jednostki pływającej, możesz go złożyć bezpośrednio w systemie REJA24 na stronie internetowej: http://interesant.reja24.gov.pl lub osobiście. Możesz kierować wniosek do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, tj.:

Wybierając formę papierową wniosku, możesz złożyć go odwiedzając siedzibę wybranego przez siebie organu rejestrującego - Urząd Miasta Poznania, Wydział Działalaności Gospodarczej i Rolnictwa, ul. 28 Czerwca 1956 r. 404 - wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty. Rezerwacji można dokonać przez Internet (LINK) lub dzwoniąc do POZnan Kontakt pod numer: 61 646 33 44.Procedura rejestracji kończy się wydaniem dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej.

ODBIÓR DOKUMENTU może nastąpić jedynie w PUNKCIE REJESTRACJI (dokument nie może być przesłany wnioskodawcy), dlatego wybierając organ rejestrujący powinieneś wziąć pod uwagę wygodę dotarcia do jego siedziby.

Wnioski pobierzesz na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie:

https://www.ums.gov.pl/9-informacje/385-wdrozenie-innowacyjnych-e-uslug-o-wysokim-poziomie-dojrzalosci-w-zakresie-rejestracji-jachtow-i-innych-jednostek-plywajacych-o-dlugosci-do-24-m.html (na samym dole strony są do pobrania wnioski)

Opłaty

Wysokość opłat związanych z rejestracją określona została w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m., tj.:

  • 80 zł za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
  • 15 zł za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Opłaty związane z rejestracją należy uiścić na konto Miasta Poznania - Wydział Finansowy, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań nr: 49 1020 4027 0000 1602 1262 0797.

W przypadku składania wniosku w formie elektronicznej - można opłacić wniosek przez system REJA24.W Wydziale płatności można dokonywać wyłącznie kartą płatniczą.

Pełnomocnictwo podlega opłacie skarbowej - 17,00 zł. W przypadku, gdy pełnomocnikiem będzie Twój mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.

W urzędzie nie masz możliwości uiszczenia opłaty w formie gotówkowej.

Opłaty możesz dokonać kartą płatniczą, na stanowisku, przy którym załatwiasz sprawę lub na rachunek bankowy: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych nr rachunku bankowego: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763. (tylko opłata za pełnomocnictwo, nie jest to konto do opłaty za rejestrację jednostki pływającej)

Termin i sposób załatwienia

Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej w ciągu 7 dni Organ Rejestrujący wydaje Ci zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym możesz posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.W ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku, jednostka pływająca zostanie wpisana do rejestru. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku  wystawiona będzie decyzja o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1536 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 248),
  •  Rozporządzenie z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (tj. Dz.U.2020.763).
Zgodnie z art. 3 § 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m obowiązkowi rejestracji podlega:
  1. jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  2. jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż Polska przynależności.

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
  • ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Inne informacje

Rejestracja jednostki może trwać dłużej niż 40 minut. W przypadku braku kompletnego wniosku może się okazać, że sprawa nie zostanie załatwiona na jednej wizycie w Urzędzie. Zalecamy składanie wniosków przez Internet - kontakt między Urzędem a Wnioskującym odbywa się poprzez system REJA24. Wówczas czas poświęcony na wizytę w Urzędzie ogranicza się tylko do jednej wizyty - odbioru dokumentu rejestracyjnego. W przypadku składania wniosku osobiście, będą to minimum 3 wizyty w Urzędzie (w przypadku braków w dokumentacji, będzie to więcej wizyt).

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Ewa Rączkiewicz
Data wytworzenia informacji: 2025-05-12 00:00
Opis zmian: Aktualizacja opisu sprawy (Aktualizacja)
Opublikował(a): Ewa Rączkiewicz
Data i godzina publikacji: 2025-05-12 08:51