Wydanie dowodu osobistego - przez Internet

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych

Wymagane dokumenty

Prowadzimy bezpośrednią obsługę tylko klientów umówionych. Jeśli nie umówisz się na wizytę nie będziemy mogli Cię obsłużyć!

Wizytę umówisz:

  • przez Internet (kalendarz)
  • dzwoniąc do POZnan Kontakt pod nr 61 646 33 44

Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód osobisty przez internet, musisz mieć profil zaufany lub bezpieczny podpis elektroniczny.

Żeby dokończyć składanie wniosku musisz przyjść do urzędu, aby złożyć odciski palców i podpis (dane te zostaną umieszczone na Twoim dowodzie). 

Jeśli złożyłeś wniosek dla dziecka, które ukończyło 12 rok życia, musisz przyjść z dzieckiem, aby złożyło ono podpis i odciski palców. Nie musisz tego robić, jeśli złożyłeś wniosek dla dziecka, które nie ma skończonych 12 lat. 

Wniosek o wydanie dowodu osobistego może złożyć rodzic, opiekun lub kurator (do urzędu powinien przyjść ten rodzić, opiekun lub kurator, który złożył wniosek). 

Jeśli w ciągu 30 dni od złożenia wniosku przez internet nie przyjdziesz do urzędu, nie zrealizujemy Twojego wniosku. 

Pamiętaj o wcześniejszym umówieniu wizyty. Obsługujemy tylko klientów umówionych. 

Wymagane dokumenty.

Do wniosku załącz:

  • plik z aktualnym kolorowym zdjęciem, wykonanym w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach co najmniej 492x633 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB.

Tu możesz sprawdzić, jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu - www.gov.pl

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek złożysz przez stronę www.gov.pl.

W przypadku wniosków dotyczących dzieci do 12 roku życia, dostaniesz na skrzynkę ePUAP potwierdzenie złożenia wniosku, jak tylko zaczniemy go realizować. Sprawdzaj zawartość swojeje skrzynki. Jeśli Twój wniosek będzie niekompletny lub fotografia będzie nieprawidłowa, poinformujemy Cię o tym. Jeśli mimo wezwania nie uzupełnisz wniosku, wydamy decyzję o odmowie wydania dowodu osobistego (którą również wyślemy na skrzynkę ePUAP). 

Opłaty

Dowód osobisty jest bezpłatny.           

Termin i sposób załatwienia

Jeśli złożyłeś wniosek dla dziecka, które nie ma skończonych 12 lat, dowód otrzymasz w ciągu 30 dni od momentu złożenia wniosku. 

Jeśli złożyłeś wniosek dla osoby powyżej 12 roku życia, dowód otrzymasz w ciągu 30 dni od momentu złożenia w urzędzie podpisu i odcisków palców. 

W szczególnych przypadkach termin może się przedłużyć. Jeśli tak się stanie, powiadomimy Cię o tym. 

Na stronie www.gov.pl możesz sprawdzić, czy Twój dowód osobisty jest już gotowy do odbioru. 

Dowód osobisty dla dziecka, które nie ukończyło 12 lat odbierzesz tylko w naszej lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20 w Poznaniu (po umówieniu wizyty).

W pozostałych przypadkach dowód osobisty odbierzesz tam, gdzie złożyłeś podpis i pobrano Twoje odciski palców (przu ul. Karola Libelta 16/20 albo przy ul. 28 Czerwca 1956r. nr 404 w Poznaniu). 

Warstwa elektroniczna

Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo odciski palców i certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji. Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN,  certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany  zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.

Podstawa prawna

  • ustawa z 6.08.2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
  • ustawa z 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  • ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Tryb odwoławczy

Jeśli Twój wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie niekompletny lub fotografia będzie nieprawidłowa i mimo wezwania nie uzupełnisz wniosku - wydamy Ci decyzję o odmowie wydania dowodu osobistego. Od decyzji możesz odwołać się do Wojewody Wielkopolskiego za naszym pośrednictwem. Wojewoda rozpatrzy Twoje odwołanie w terminie 14 dni od jego wniesienia.

Inne informacje

Wszelkie informacje dotyczące dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (tzw. e-Dowodu) znajdziesz TUTAJ.

Obowiązek informacyjny

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA

Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru. 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest Prezydent Miasta Poznania.  

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Prezydentem Miasta Poznania można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail:  iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator - Prezydent Miasta Poznania - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA

Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:

  • wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
  • unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu:

-         zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,

-         zmiany danych zawartych w dowodzie,

-         upływu terminu ważności dowodu,

-         utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.

  • uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.  

ODBIORCY DANYCH

W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

Pani / Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH

Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:

-          organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,

-          ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Jarosław Gbiorczyk
Data wytworzenia informacji: 2024-10-03 00:00
Opis zmian: dodanie opisu (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-03 13:54