Pomoc mieszkaniowa - Dodatek mieszkaniowy
Wydział/Jednostka prowadząca
Poznańskie Centrum Świadczeń
Wymagane dokumenty
W celu otrzymania dodatku mieszkaniowego należy złożyć wniosek potwierdzony przez zarządcę lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny oraz dołączyć do niego następujące dokumenty:
- dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu;
- deklarację o wysokości dochodów wnioskodawcy i wszystkich członków gospodarstwa domowego;
- zaświadczenia potwierdzające osiągnięte dochody zgodnie z wypełnioną deklaracją dochodową;
- dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z trzech miesięcy, poprzedzających datę złożenia wniosku, np.:
- zaświadczenie z zakładu pracy o dochodach;
- emerytura/renta - z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - decyzja oraz zaświadczenie o wysokości NETTO otrzymanego świadczenia;
- w przypadku pobierania np. zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego - zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ;
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - złożenie oświadczenia o uzyskanych dochodach (na obowiązującym druku);
- w przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego - złożenie oświadczenia o powierzchni gruntów ha przeliczeniowych (na obowiązującym druku);
- w przypadku pobierania np. alimentów, funduszu alimentacyjnego, stypendium szkolnego lub uczelnianego (o charakterze socjalnym), egzekucji komorniczej, ulgi prorodzinnej, zwrotu podatku - złożenie oświadczenia o dochodach niepodlegających opodatkowaniu (na obowiązującym druku) oraz udokumentowanie ww. dochodów;
- oświadczenie wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie dodatku mieszkaniowego (na obowiązującym druku);
- informację zarządcy budynku lub innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny (na obowiązującym druku);
- punktową kartę lokalu (na obowiązującym druku).
Zarządca budynku lub inna osoba uprawniona do pobierania należności za lokal mieszkalny zobowiązany jest do:
- wypełnienia druku "Informacja zarządcy budynku" dotyczącego ilości osób w gospodarstwie domowym, wydatków za mieszkanie z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku oraz podania aktualnego numeru rachunku bankowego;
- wypełnienia punktowej karty lokalu (należy wypełnić w przypadku, gdy stawka czynszu/odszkodowania /eksploatacji + fundusz remontowy [z wyłączeniem ubezpieczenia, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów i rocznych opłat przekształceniowych.] jest wyższa niż 7,90 zł /m2).
Prosimy pamiętać, że w toku postępowania administracyjnego Poznańskie Centrum Świadczeń może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
<< Dalsze informacja w sekcji "Inne informacje" poniżej >>
Miejsce złożenia dokumentów
Poznańskie Centrum Świadczeń w Poznaniu przy ul. Wszystkich Świętych 1, 61-843 Poznań. Wizytę można umówić przez stronę internetową Poznańskiego Centrum Świadczeń lub telefonicznie pod numerem telefonu 61 646 33 44
Opłaty
Wydana decyzja nie podlega opłatom.
Termin i sposób załatwienia
Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
Na rozpatrzenie Twojego wniosku PCŚ ma miesiąc. Czas rozpatrywania może się przedłużyć, jeśli sprawa wymaga dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy (lub na okres krótszy tj. na czas obowiązywania umowy najmu do zajmowanego lokalu), licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca.
Podstawa prawna
- ustawa dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
Tryb odwoławczy
Jeśli nie zgadzasz się z otrzymaną decyzją, możesz odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Masz na to 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie składasz za pośrednictwem Poznańskiego Centrum Świadczeń.
Inne informacje
<< Dalszy ciąg informacji z sekcji Wymagane dokumenty>>
Na potrzeby prowadzonego postępowania Poznańskie Centrum Świadczeń potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów (Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu).
Przy składaniu kopii dokumentów, zabierz ze sobą także ich oryginały, abyś mógł pokazać je do wglądu pracownikowi przyjmującemu wniosek.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje gdy:
- wniosek złoży osoba, nie posiadająca tytułu prawnego do lokalu;
- przekroczone zostanie kryterium dochodowe w gospodarstwie: jednoosobowym 40% a w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku;
- zamieszkiwany lokal przekracza ustalone kryterium powierzchni lokalu mieszkalnego;
- wysokość przyznanego dodatku mieszkaniowego byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.
- osobom przebywającym w: domu pomocy społecznej,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- schronisku dla nieletnich,
- zakładzie poprawczym,
- zakładzie karnym, szkole, w tym w szkole wojskowej - jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
Wniosek możesz pobrać na tej stronie, w zakładce "formularze do druku", a także na stronie www.pcs.poznan.pl. Wejdź w zakładkę "Pomoc mieszkaniowa". Kliknij: "dodatek mieszkaniowy", następnie wybierz: "druki do pobrania".
Druk wniosku możesz otrzymać także w Dziale Obsługi Klienta w Poznańskim Centrum Świadczeń.
Obowiązek informacyjny
Klauzula informacyjna - Dodatki Mieszkaniowe
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Damian Napierała
Data wytworzenia informacji: 2025-06-26 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marcin Borkowski
Data i godzina publikacji: 2025-06-26 10:55