Zwrot podatku VAT za gaz
Wydział/Jednostka prowadząca
Poznańskie Centrum Świadczeń
Wymagane dokumenty
- Wniosek o refundację podatku VAT za dostarczone paliwo gazowe w 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę,
- informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.".
- zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych wart. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące każdego członka rodziny,
- inne dokumenty potwierdzające spełnianie warunków będących przedmiotem wniosku.
Miejsce złożenia dokumentów
Wniosek składa się:
- w Poznańskim Centrum Świadczeń
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap Poznańskiego Centrum Świadczeń /PCS-Poznan/SkrytkaESP, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT.
- za pośrednictwem operatora pocztowego. Prawidłowo wypełniony i podpisany wniosek należy przesłać na adres PCŚ: ul. Wszystkich Świętych 1; 61-843 Poznań
- w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
Opłaty
Rozpatrzenie wniosku o refundację podatku VAT nie podlega żadnym opłatom.
Termin i sposób załatwienia
- postępowanie w sprawie ustalenia prawa do refundacji podatku VAT kończy się wydaniem informacji o przyznaniu refundacji lub w przypadku odmowy przyznania refundacji - decyzją administracyjną.
- w przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku podmiot wzywa pisemnie osobę ubiegającą się do poprawienia lub uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
- w przypadku, gdy osoba złoży wniosek bez wymaganych dokumentów, podmiot realizujący przyjmuje wniosek i wyznacza termin nie krótszy niż 14dni i nie dłuższy niż 30 dni na uzupełnienie brakujących dokumentów. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu,
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska;
- ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy
Od decyzji odmownej możesz odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie składasz za pośrednictwem Poznańskiego Centrum Świadczeń.
Obowiązek informacyjny
Klauzula informacyjna - Refundacja podatku VAT
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Damian Napierała
Data wytworzenia informacji: 2025-06-26 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marcin Borkowski
Data i godzina publikacji: 2025-06-26 11:20