Opłata skarbowa

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Finansowy

Wymagane dokumenty

Zanim dokonasz wpłaty tytułem opłaty skarbowej sprawdź, czy nie Jesteś z niej zwolniony.

Szczegółowy wykaz czynności podlegających opłacie skarbowej, stawki opłaty skarbowej oraz zwolnienia z opłaty skarbowej zwarte są w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111 (aktualną wersję ustawy znajdziesz zawsze na stronie https://isap.sejm.gov.pl/).

KIEDY NIE TRZEBA PŁACIĆ OPŁATY SKARBOWEJ?

Jeśli działasz przez pełnomocnika, to nie musisz płacić opłaty skarbowej za pełnomocnictwo:

  • udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu
  • udzielone tylko do odbioru dokumentów
  • jeśli twoją sprawę załatwia pełnomocnik wpisany do CEIDG albo do KRS. Takie pełnomocnictwo jest widoczne w rejestrach publicznych i nie musisz go przedkładać w urzędzie razem z wnioskiem.

Uwaga! Pełnomocnictwo udzielone w formie aktu notarialnego, w którym jest zawarta informacja o uiszczeniu opłaty skarbowej 17 zł od pełnomocnictwa, nie wymaga ponownego uiszczenia opłaty skarbowej (w tym przypadku należy upewnić się, że notariusz pobrał opłatę skarbową, zazwyczaj, z uwagi na możliwość wielokrotnego wykorzystania tego rodzaju pełnomocnictwa, notariusze nie pobierają opłaty skarbowej).

Miejsce złożenia dokumentów

JAKIE CZYNNOŚCI I DOKUMENTY WYMAGAJĄ ZAPŁATY OPŁATY SKARBOWEJ?

Opłacie skarbowej podlegają:

1. W sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:

  • dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
  • wydanie zaświadczenia na wniosek,
  • wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji).

2. Następujące dokumenty:

  • złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym,
  • wydanie wypisu lub wyrysu ze studium lub planu zagospodarowania przestrzennego.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:

  • od dokonania czynności urzędowej - z chwilą dokonania lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej,
  • od wydania zaświadczenia - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia,
  • od wydania zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
  • od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie wykonującym zadania z zakresu administracji publicznej,
  • z chwilą użycia zaświadczenia, którego wydanie nie podlegało opłacie skarbowej, w sprawie innej niż wymieniona art. 2 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej (katalog spraw nie podlegających opłacie skarbowej).

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej - składając wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonując zgłoszenia zobowiązany Jesteś dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty, tj. od dnia złożenia wniosku lub dokumentu pełnomocnictwa.

Opłaty

Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej dokonujesz na rachunek bankowy Urzędu Miasta Poznania:

Urząd Miasta Poznania

Wydział Finansowy

Oddział Dochodów Budżetowych, 61-706 Poznań, ul. Libelta 16/20

PKO Bank Polski S.A. Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

BIC/SWIFT: BPKOPLPW; IBAN: PL

W tytule wpłaty musisz podać za co wpłacasz opłatę skarbową (samo sformułowanie opłata skarbowa jest niewystarczające), tak aby dowód zapłaty nie pozostawiał żadnych wątpliwości do jakiej sprawy opłata ta jest zapłacona

Przykład:

  1. pełnomocnictwo od Jan Kowalski dla Jan Nowak, rejestracja pojazdu VIN NR XXXXXXXXXXXX
  2. pełnomocnictwo od XXXX sp. z.o.o. dla Jan Nowak, pozew o zapłatę p-ko YYYY Sp.z.o.o.
  3. Jan Nowak - zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
  4. Jan Nowak - pozwolenie na budowę, Poznań ul. Agrestowa xxx, dz. nr xxxx

Jeżeli znasz sygnaturę akt sprawy, do której dokonujesz zapłaty opłaty skarbowej wpisz ją w tytuł wpłaty z podaniem urzędu/ sądu, który prowadzi tę sprawę.

Opłatę skarbową możesz zapłacić:

1) bez prowizji we wszystkich oddziałach Banku PKO BANK POLSKI S.A., zlokalizowanych na terenie Poznania, z wyłączeniem agencji.

2) dokonując przelewu za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Termin i sposób załatwienia

ZWROT OPŁATY SKARBOWEJ

Jeżeli opłata skarbowa została nadpłacona lub zapłacona nienależnie albo jeżeli opłaciłeś opłatę skarbową, a nie dokonano czynności urzędowej albo nie wydano zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji), o których wydanie wnioskowałeś, możesz wystąpić o jej zwrot.

Wskazówki, jak wystąpić o zwrot opłaty skarbowej zawiera załącznik - "Zwrot opłaty skarbowej - zasady postępowania".

Zwrot opłaty skarbowej następuje wyłącznie na wniosek. Wzór takiego wniosku znajduje się w załącznikach do sprawy.

Pamiętaj: opłaty nie zwraca się po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym została zapłacona.

Wnioski o zwrot/stwierdzenie nadpłaty z tytułu  opłaty skarbowej należy kierować do:

Urząd Miasta Poznania,

Wydział Finansowy Oddział Dochodów Budżetowych

ul. Karola Libelta 16/20

61-706 Poznań

Dokumenty możesz przesłać korespondencyjnie:

  • za pośrednictwem poczty lub innego operatora pocztowego na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań
  • na adres do doręczeń elektronicznych Urzędu Miasta Poznania AE:PL-46081-20925-AEABE-27 (opatrzone podpisem elektronicznym)
  • lub za pomocą platformy e-PUAP na adres skrytki: /UMPoznan/Fn lub /UMPoznan/SkrytkaESP (opatrzone podpisem elektronicznym)

Informacja telefoniczna:

- w Biurze Poznań Kontakt - (61) 646 33 44

Kontakt e-mail: bokoplaty@um.poznan.pl

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 2111).
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz.U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1330).
  3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r., poz. 2383).

Obowiązek informacyjny

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - obowiązuje od 25 maja 2018 r.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.

2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:  iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.

3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, którymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.

4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.

5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:

a)      dostępu do swoich danych osobowych,

b)      żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,

c)      żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,

d)      żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych,
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.

8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Katarzyna Stanicka
Data wytworzenia informacji: 2025-01-03 00:00
Opis zmian: Dodanie adresu ADE urzędu (Aktualizacja)
Opublikował(a): Wioletta Hryniewicz
Data i godzina publikacji: 2025-01-03 13:55