Zezwolenie na wykreślenie, na wniosek zainteresowanego, hipoteki z księgi wieczystej dot. wykupu mieszkania komunalnego (tylko wykupy dokonywane w latach 80-tych) oraz udzielonej dotacji na budowę domu
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Finansowy
Wymagane dokumenty
Dokumenty, które musisz złożyć w celu rozpoczęcia procedury uzyskania zezwolenia na wykreślenie hipoteki:
1. W przypadku hipoteki dotyczącej wykupu mieszkania komunalnego (dotyczy tylko wykupów z lat 80.):
- wniosek o wykreślenie hipoteki,
- aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej,
- dokument stanowiący podstawę wpisu hipoteki do księgi wieczystej.
2. W przypadku hipoteki dotyczącej udzielonej dotacji na budowę domu:
- wniosek o wykreślenie hipoteki,
- aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej,
- dokument stanowiący podstawę wpisu hipoteki do księgi wieczystej (decyzja o udzieleniu dotacji na budowę domu).
Miejsce złożenia dokumentów
Dokumenty możesz złożyć:
- elektronicznie, za pośrednictwem:
- e-Doręczeń na adres: AE:PL-46081-20925-AEABE-27,
- platformy e-PUAP na adres skrytki ePUAP: /UMPoznan/SkrytkaESP lub /UMPoznan/Fn,
- pocztą na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań,
- w punkcie podawczym w holu budynku Urzędu Miasta Poznania przy placu Kolegiackim 17 w Poznaniu.
W razie wątpliwości, informacji udzieli Ci Oddział Rozliczeń Podatków Pośrednich, plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań, pok. 249, tel. (61) 878 55 68.
Opłaty
Aby otrzymać zezwolenie musisz:
1) zapłacić 82 zł opłaty skarbowej
Wpłaty z tego tytułu dokonujesz na rachunek bankowy Urzędu Miasta Poznania:
PKO Bank Polski S.A.
Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy
Oddział Dochodów Budżetowych, 61-706 Poznań, ul. Libelta 16/20
Opłatę skarbową możesz uregulować:
- przez internet,
- bez dodatkowych opłat, w oddziałach PKO BP w Poznaniu (z wyjątkiem agencji)
2) zapłacić opłatę notarialną, której wysokość ustali notariusz.
Zezwolenie na wykreślenie hipoteki, przygotowane przez Wydział Finansowy, musi być opatrzone podpisem notarialnie poświadczonym (art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece).
Wpłaty z tego tytułu dokonujesz na rachunek bankowy Urzędu Miasta Poznania:
PKO Bank Polski S.A.
Nr 35 1020 4027 0000 1502 1730 8332
Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy
Oddział Realizacji Budżetu Miasta, 61-841 Poznań, Plac Kolegiacki 17
Opłatę możesz uregulować:
- przez internet,
- bez dodatkowych opłat, w oddziałach PKO BP w Poznaniu (z wyjątkiem agencji)
Termin i sposób załatwienia
Zezwolenie otrzymasz ciągu 30 dni.
Podstawa prawna
- Ustawa z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece.
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Inne informacje
W celu otrzymania dokumentu umożliwiającego wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej dokonanych m. in. na rzecz Skarbu Państwa z tytułu nabycia ziemi i inwentarza z Państwowego Funduszu Ziemi, utworzonego dekretem z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (tekst jednolity: Dz. U. z 1945 r. nr 3 poz. 13 ze zm.) oraz udzielonych w latach 1945-1990 kredytów i pożyczek na rozbiórkę i naprawę, wykończenie budowy, nadbudowę, remont i odbudowę budynków, na sprzedaż gruntów pod zabudowę oraz na sprzedaż przez państwo domów jednorodzinnych i wielorodzinnych, należy wystąpić do Banku Gospodarstwa Krajowego (podstawa prawna: art. 5 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy z 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (tekst jednolity: Dz.U. z 2025 r. poz. 503).
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - obowiązuje od 25 maja 2018 r.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, którymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych,
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Jacek Karwacki
Data wytworzenia informacji: 2025-06-10 00:00
Opis zmian: Aktualizacja opisu sprawy (Aktualizacja)
Opublikował(a): Wioletta Hryniewicz
Data i godzina publikacji: 2025-06-10 12:12