nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu pod garaże m oraz własności garażu wybudowanego z własnych środków finansowych
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Wymagane dokumenty
Termin składania wniosków o nabycie praw a użytkowania wieczystego gruntu pod garażem oraz własności garażu upłynął z dniem 31.12.2000r. Wnioski złożone po ustawowym terminie nie będą rozpatrywane (roszczenie wygasło).
Załączniki do spraw prowadzonych na wnioski złożone do dnia 31.12.2000r.:
- decyzja o pozwoleniu na budowę garażu wraz załącznikiem graficznym, stanowiącym integralną część decyzji,
- mapa z naniesioną lokalizacją garażu,
- wypis z rejestru gruntów dla nieruchomości, na której zlokalizowany jest garaż,
- umowy dzierżawy lub najmu garażu,
- dokumenty potwierdzające wybudowanie garażu ze środków własnych; w przypadku ich braku stosowne oświadczenie,
- dowód potwierdzający, że wnioskodawca jest następcą prawnym osoby, która garaż ten wybudowała.
Dowodami potwierdzającymi następstwo prawne mogą być:
- umowa kupna-sprzedaży,
- umowa zamiany,
- umowa darowizny nakładów poniesionych na budowę garażu,
- postanowienie sądu o nabyciu spadku.
Miejsce złożenia dokumentów
- pocztą na adres: Wydział G ospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania, ul.Gronowa 20, 61-655 Poznań
- do skrzynki podawczej zlokalizowanej na parterze budynku przy ul. Gronowej 20 w Poznaniu
- za pomocą skrzynki e-PUAP: /UMPoznan/SkrytkaESP
- osobiście w Sali Obsługi Klienta, w godzinach: w poniedziałek - 09:00÷16:00, od wtorku do piątku - 08:00÷15:00, I piętro, ul. Gronowa 20 (wejście od strony Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych).
Wizytę w Sali można zarezerwować - geopoz.iflow.pl.
Dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie za pośrednictwem Biura POZnań*Kontakt, od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 do 20:00, pod numerem telefonu 61 646 33 44 lub w drodze zapytania przesłanego na skrzynkę p oczty elektronicznej: gn@um.poznan.pl.
Opłaty
Wniosek i załączniki nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
Stwierdzenie, iż wnioskodawca spełnił przewidziane ustawą warunki do nabycia gruntu i garażu skutkuje podpisaniem protokołu uzgodnień między stronami, a następnie ma miejsce zawarcie umowy w form ie aktu notarialnego, mocą której, na rzecz nabywcy ustanawia się użytkowanie wieczyste gruntu pod garażem i przenosi własność garażu.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie przewiduje terminu wiążącego dla rozpatrzenia wniosku i jego ostatecznego załatwienia.
Podstawa prawna
Tryb odwoławczy
W razie odmowy realizacji roszczenia wnioskodawca może dochodzić swoich praw przed sądem powszechnym.
Inne informacje
- Warunkiem oddania w użytkowanie wieczyste gruntu i przeniesienia własności garażu jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:
- wybudowanie garażu nastąpiło na gruncie gminy lub Skarbu Państwa przed dniem 05.12.1990 r.,
- budowa miała miejsce na podstawie pozwolenia na budowę i zgodnie z nim,
- garaż wzniesiono ze środków własnych,
- osoba, która wybudowała garaż lub jej następca prawny nadal użytkuje garaż na podstawie umowy najmu lub dzierżawy.
- Udokumentowanie ww. przesłanek leży po stronie wnioskodawców.
- Nabycie garażu wybudowanego przed dniem 5.12.1990r. na własność, na podstawie pozwolenia na budowę z lokalizacją czasową, jest uzależnione od zgodności tej lokalizacji z ustaleniami planu miejscowego, obowiązującego w dniu zgłoszenia żądania.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Aneta Cichecka
Data wytworzenia informacji: 2022-06-15 00:00
Opis zmian: aktualizacja pod kątem obostrzeń pandemicznych (Aktualizacja)
Opublikował(a): Karol Karnowski
Data i godzina publikacji: 2022-06-15 09:37