Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek z załącznikami:

- jeśli reprezentujesz użytkownika wieczystego, załącz pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej - 17 zł (opłaty skarbowej nie muszą płacić osoby bliskie, takie jak: mąż, żona, dzieci, rodzice, dziadkowie, wnuki, rodzeństwo),

- jeśli stan faktyczny nieruchomości nie zgadza się z informacjami z księgi wieczystej prowadzonej dla tej nieruchomości, załącz dokument świadczący o zmianie tych informacji (umowa sprzedaży, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),

- jeśli jesteś w posiadaniu umowy lub decyzji o oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste dołącz jej kopie do wniosku

- aktualny odpis z KRS-u (dotyczy tylko osób prawnych np. spółek, spółdzielni),

- jeśli jesteś cudzoziemcem, dołącz zezwolenie właściwego ministra na nabycie nieruchomości,

Przygotuj wszystkie wymagane dokumenty przed wizytą w urzędzie.

Miejsce złożenia dokumentów

Sprawę możesz załatwić:

- poprzez wysłanie listu na adres:

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Urzędu Miasta Poznania

ul. Gronowa 20

61-655 Poznań

- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP - link do pisma ogólnego na platformie ePUAP;

- elektronicznie za pośrednictwem e-Doręczeń (sekcja: Przejdź do swojej skrzynki) - link do e-Doręczeń na Portalu Gov.pl.

- osobiście w Sali Obsługi Klienta, przy ul. Gronowa 20. Godziny otwarcia: poniedziałek 9:00-16:00, wtorek-piątek 8:00-15:00. Wejście od strony Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych.

Wizytę w Sali można zarezerwować - Internetowa rezerwacja wizyt.

Opłaty

Wniosek jest bezpłatny.

Przy załatwianiu sprawy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego, opłaty skarbowe pobieramy za pełnomocnictwo od każdej osoby, za którą załatwiasz sprawę - 17 zł (nie dotyczy osób bliskich).

Opłaty skarbowe wpłać na konto Urzędu Miasta Poznania:

Urząd Miasta Poznania

Wydział Finansowy

Oddział Dochodów Budżetowych

61-706 Poznań, ul. Libelta 16/20

Numer konta: PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Termin i sposób załatwienia

Jeśli zostaną spełnione wymagane warunki, cena zostanie ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego. Sprawę kończymy podpisaniem protokołu uzgodnień, a potem zawieramy umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego. W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa potrzebna jest zgoda wojewody. Z dniem podpisania umowy użytkowanie wieczyste wygasa. Nie ma określonego terminu na rozpatrzenie wniosku i jego ostateczne załatwienie.

Podstawa prawna

Działamy na podstawie ustawy z 21.08.1997 roku o gospodarce nieruchomościami.

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje odwołanie ani zażalenie.

Inne informacje

Jeśli jesteś użytkownikiem wieczystym od co najmniej 10 lat i chcesz stać się jej właścicielem, wypełnij formularz UMP-GN-21. Dotyczy to działek niezabudowanych lub z budynkami innymi niż mieszkalne, np. sklepy. Jeśli jesteś jedynym użytkownikiem potrzebny jest tylko Twój wniosek. Jeśli jest więcej użytkowników, wszyscy muszą złożyć taki wniosek.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o ochronie danych osobowych z 27.04.2016 roku Wydział informuje, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.

2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail:  iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.

3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego, którym jest zarządzanie i gospodarowanie nieruchomościami Miasta Poznania i Skarbu Państwa,  wynikającego z poniższych przepisów prawa:

a)      Ustawy z 14.06.1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego,

b)      Ustawy z 29.07.2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,

c)      Ustawy z 20.07.2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

d)      Ustawy z 27.08.2009 roku o finansach publicznych,

e)      Ustawy z 29.09.1994 roku o rachunkowości.

4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.

5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:

a)      dostępu do swoich danych osobowych,

b)      żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,

c)      żądania usunięcia danych, gdy:

-        dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,

-        dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,

d)      żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

-        osoby te kwestionują prawidłowość danych,

-        przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,

Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynikającym z ww. ustaw, niezbędnym do realizacji celu przetwarzania, czyli zarządzania i gospodarowania nieruchomościami Miasta Poznania i Skarbu Państwa.

8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.

9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Grażyna Zyber
Data wytworzenia informacji: 2025-08-14 00:00
Opis zmian: Zmiana treści ogólnej informacji (Aktualizacja)
Opublikował(a): Tomasz Borowski
Data i godzina publikacji: 2025-08-14 11:11