Kontrola instytucji obowiązanych
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Co to jest instytucja obowiązana?
Instytucją obowiązaną jest każde stowarzyszenie posiadające osobowość prawną, utworzone na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz każda fundacja ustanowiona na podstawie ustawy o fundacjach, które spełnia jeden z poniższych warunków tj.:
- przyjmuje lub dokonuje płatności w gotówce (nie dotyczy przelewów elektronicznych) o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzona jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane,
- prowadzi działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach w rozumieniu ustawy z 19.11.2009 r. o grach hazardowych (przez które rozumie się np. charytatywne loterie fantowe).
Czy Twoja organizacja jest instytucją obowiązaną?
Raz w roku do części nadzorowanych stowarzyszeń i fundacji wysyłamy wezwanie do udzielenia wyjaśnień tj.:
- czy organizacja przymuje lub dokonuje płatności w gotówce (nie dotyczy przelewów internetowych) o wartości rówej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez wględu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane?
- czy organizacja prowadzi działalność w zakresie gier losowych (przez które rozumie się np. charytatywne loterie fantowe)?
Do wezwania załączamy wzór odpowiedzi w formie ankiety (tu pobierz wzór). Odpowiedź na wezwanie musi podpisać osoba, która jest uprawniona do reprezentowania stowarzyszenia/fundacji zgodnie z zapisami statutu.
Kontrola instytucji obowiązanych
Jeżeli na któreś z powyższych pytań organizacja odpowiedziała twierdząco, to jest instytucją obowiązaną. W takim wypadku wpisujemy taką organizację do planu kontroli, którą przeprowadzimy w roku następnym. Kontrolować będziemy to, czy organizacja realizuje obowiązki, jaki nakłada na nią ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Tutaj dowiesz się jak wygląda procedura kontroli (plik w formacie pdf.).
Uwaga! Od 31.10.2021 r. wszystkie fundacje i stowarzyszenia zarejestrowane w KRS-ie mają obowiązek zgłaszania swoich beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (obowiązek ten nie dotyczy wyłącznie stowarzyszeń zwykłych oraz związków stowarzyszeń). Zgłoszenia możesz dokonać na stronie www.podatki.gov.pl pod linkiem Portal Podatkowy Usługi - ADCRBR.
Informacje dotyczące obowiązku zgłaszania beneficjentów rzeczywistych znajdziesz TUTAJ (plik w formacjie pdf.).
Miejsce złożenia dokumentów
Dokumety możesz:
- złożyć osobiście w lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20, pok. 96 lub w biurze podawczym mieszczącym się na sali obsługi na parterze;
- przesłać pocztą na adres Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań;
- złożyć przez internet (Portal Gov.pl) - musisz mieć profil zaufany lub bezpieczny podpis elektroniczny.
Podstawa prawna
Inne informacje
Instytucji obowiązanej, która nie wypełni obowiązków opisanych w ustawie grozi kara administracyjna (wykaz kar jest opisany w art. 147, 148 i 149 ustawy) lub odpowiedzialność karna.
Aktualności i komunikaty z zakresu funkcjonowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej znajdziesz na stronie Ministerstwa Finansów pod linkiem:
https://www.gov.pl/web/finanse/komunikaty-giif.
Poradnik oraz webinarium dotyczące stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu są również dostępne pod adresem: https://poradnik.ngo.pl/webinaria/ustawa-o-przeciwdzialaniu-praniu-pieniedzy-obowiazki-organizacji-materialy-po-webinarium-film [ŹRÓDŁO: Portal Organizacji Pozarządowych - ngo.pl]
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 6.04.1984 r. o fundacjach oraz ustawy z 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, którym jest nadzór nad działalnością stowarzyszeń i fundacji.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Marta Mianowska
Data wytworzenia informacji: 2024-10-24 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-24 12:22