Nadzór nad działalnością stowarzyszeń i fundacji
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Stowarzyszenia
Sprawujemy nadzór nad działalnością stowarzyszeń, które mają siedzibę na terenie Poznania. W ramach nadzoru badamy, czy stowarzyszenie działa zgodnie z przepisami prawa i zapisami statutu. Badanie, czy stowarzyszenie działa zgodnie z przepisami prawa jest jednak ograniczone - nie możemy nadzorować zakresu działania stowarzyszenia, które jest zastrzeżone dla innych organów administracji publicznej (np. urzędów kontroli skarbowej) czy organów ścigania (policji, prokuratury). Nie badamy również gospodarności stowarzyszenia; tego czy organizacja działa rzetelnie; albo czy cele, które zamierza realizować są słuszne czy racjonalne.
Postępowanie nadzorcze wszczynamy na wniosek lub z własnej inicjatywy (jeśli uzyskamy podejrzenie, że stowarzyszenie może naruszać przepisy prawa lub statutu). Wszczynając postępowanie nadzorcze mamy prawo w wyznaczonym terminie żądać:
- dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia odpisów uchwał walnego zebrania członków lub zebrania delegatów;
- Niezbędych wyjaśnień od władz stowarzyszenia.
Kierując wezwanie do stowarzyszenia musimy uzasadnić swoje żądania.
Jeśli w toku prowadzonego postępowania ustalimy, że stowarzyszenie naruszyło przepisy prawa lub zapisy statutu (regulaminu - w przypadku stowarzyszenia zwykłego) możemy zastosować wobec stowarzyszenia środki nadzorcze tj.:
- wezwać stowarzyszenie do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie,
- udzielić ostrzeżenia władzom stowarzyszenia,
- wystąpić do sądu o zastosowanie jednego z trzech środków określonych w art. 29 ustawy Prawo o stowarzyszeniach (1. udzielenie upomnienia władzom stowarzyszenia, 2. uchylenie niezgodnej z prawem lub statutem uchwały stowarzyszenia, 3. rozwiązanie stowarzyszenia, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem).
Fundacje
Sprawujemy nadzór nad działalnością tych fundacji, które:
- mają siedzibę na terenie Poznania;
- korzystają ze środków publicznych i prowadzą działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej przez nie na obszarze Poznania.
W ramach nadzoru badamy, czy zarząd fundacji prowadzi działania niezgodne z przepisami prawa i statutem oraz celem, w jakim została ustanowiona. W tym celu wzywamy zarząd fundacji do udzielenia wyjaśnień lub przedłożenia uchwał.
Jeśli stwierdzimy nieprawidłowości możemy:
- wystąpić do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, jeżeli jest ona rażąco sprzeczna z celem fundacji albo z postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa. Składając wniosek możemy zwrócić się do sądu o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy;
- wyznaczyć odpowiedni termin do usunięcia tych uchybień w działalności zarządu;
- żądać dokonania w wyznaczonym terminie zmiany zarządu fundacji;
- wystąpić do sądu o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego (ale tylko po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa wyżej, albo w razie dalszego uporczywego naruszania przepisów prawa, statutu lub celu fundacji przez zarząd).
Miejsce złożenia dokumentów
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pokój nr 96 lub biuro podawcze mieszczące się w sali obsługi na parterze
Podstawa prawna
Inne informacje
Uwaga!
Jeśli stowarzyszenie nie udzieli odpowiedzi na wezwanie lub nie prześle żądanych dokumentów, kierujemy do Sądu Rejonowego Poznań - Nowe Miasto i Wilda VIII Wydział Gospodarczy KRS wniosek o nałożenie grzywny na stowarzyszenie. Sąd może nałożyć na stowarzyszenie grzywnę w wysokości jednorazowo nieprzekraczającej 5000 zł. Zwolnienie z grzywny można uzyskać tylko, jeśli stowarzyszenie niezwłocznie udzieli odpowiedzi na nasze wezwanie. Wówczas stowarzyszenie, w terminie 7 dni, może wystąpić do Sądu o zwolnienie z grzywny.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 6.04.1984 r. o fundacjach, którym jest nadzór nad działaniem stowarzyszeń oraz fundacji mających siedzibę na terenie miasta Poznania oraz fundacji korzystających ze środków publicznych i prowadzących działalność na terenie miasta Poznania, a mających siedzibę w innym miejscu.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem;
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych,
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Marta Mianowska
Data wytworzenia informacji: 2024-10-24 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-24 10:05