Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Jeśli sprowadziłeś/nabyłeś pojazd musisz złożyć wniosek o jego zarejestrowanie i masz na to 30 dni lub 90, gdy jesteś przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu pojazdami. Obowiązek dotyczy złożenia wniosku we wskazanym terminie. Jeśli proponowana przez (kalendarz) wizyta przypada po jego upływie - złóż wniosek w biurze podawczym lub sekretariacie Wydziału. Termin zostanie dochowany, a pojazd zarejestrujesz podczas umówionej wizyty.
Aby zarejestrować pojazd umów się:
- przez Internet (kalendarz)
- telefonicznie (POZnan Kontakt nr 61 646 33 44)
Wypełnij wniosek, wydrukuj go i podpisz. Zabierz też ze sobą:
- wszystkie dokumenty potwierdzające, że jesteś właścicielem pojazdu (np. zagraniczna umowa sprzedaży, faktura VAT, rachunek);
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy / brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju - wydruk ze strony e-ZEFIR;
- dokument potwierdzający odprawę celną lub informacja o numerze, miejscu i dacie odprawy celnej dla pojazdu zakupionego spoza Unii Europejskiej. Wystarczy, że takie informacje znajdą się na fakturze sprzedaży wystawionej przez przedsiębiorcę zajmującego się handlem pojazdami;
- zagraniczny dowód rejestracyjny - jeżeli składa się z wielu części przynieś je wszystkie (sprawdź czy musisz przetłumaczyć zagraniczny dowód lub jego cześć);
- zagraniczne tablice rejestracyjne - jeśli nie masz tablic wystarczy oświadczenie o ich braku;
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego;
- dowód osobisty lub paszport (jeśli jesteś cudzoziemcem spoza UE zabierz paszport z aktualną wizą lub kartę pobytu);
- w przypadku, kiedy kupiłeś pojazd na firmę przynieś KRS lub zaświadczenie z CEiDG - może być wydruk ze strony internetowej;
- dowód opłaty;
- opłatę recyklingową lub w przypadku pojazdu zakupionego i sprowadzonego po 1 stycznia 2016r., oświadczenie od osoby, która sprowadziła pojazd do Polski (wzór oświadczenia). Zamiast oświadczenia możesz przedstawić zagraniczną umowę.
Jeżeli z dokumentacji Twojej sprawy lub sytuacji meldunkowej (brak meldunku, meldunek w innej miejscowości niż Poznań) mogą wynikać wątpliwości co do wskazywanego przez Ciebie adresu, zabierz ze sobą dokumenty, które to potwierdzą. Mogą to być: umowa najmu lokalu mieszkalnego, umowa o pracę, rachunki za prąd lub inne media potwierdzające prawo do lokalu.
Wszyscy współwłaściciele pojazdu muszą przyjść do urzędu. Jeżeli nie jest to możliwe powinni udzielić pisemnego pełnomocnictwa. Skorzystaj z naszego wzoru.
Jeśli zakupiłeś pojazd sprowadzony z Unii Europejskiej po 31.12.2019r. pamiętaj, że sprzedawca w dowodzie własności musi podać datę sprowadzenia pojazdu do Polski (dzień, miesiąc, rok) lub złożyć stosowne oświadczenie.
Dokumenty muszą być w oryginale, a te w języku obcym muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.
Miejsce złożenia dokumentów
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych:
- ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań, sala obsługi, parter,
- ul. 28 czerwca 1956r. nr 404, sala obsługi, parter,
Do odwołania sprawy dotyczące pojazdów i kierowców realizowane są tylko na ul. Gronowej 22a oraz na ul. 28 czerwca 1956r. nr 404, nie działa filia na ul. Libelta 16/20.
Pamiętaj, że dowód rejestracyjny musisz odebrać tam, gdzie był złożony wniosek.
Opłaty
Za rejestrację musisz wnieść opłatę.
Możesz to zrobić:
- kartą płatniczą, na stanowisku przy którym załatwiasz sprawę;
- przelewem na konto Urzędu Miasta Poznania:
- rejestracja pojazdu - 96 1020 4027 0000 1002 1262 0730 (Bank PKO BP S.A.) w tytule przelewu wpisz dane właściciela i nr nadwozia/ VIN (znajdziesz go w dowodzie rejestracyjnym pod literą E);
- pełnomocnictwo - nr konta 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 (Bank PKO BP S.A.) w tytule przelewu wpisz dane właściciela i nr nadwozia/ VIN (znajdziesz go w dowodzie rejestracyjnym pod literą E);
- gotówką (Agencja finansowa w lokalizacji na ul. Gronowej pobiera prowizję 3 zł).
Wysokość opłat:
- samochody, autobusy, ciągniki samochodowe - 160 zł;
- motocykle i quady - 120 zł;
- przyczepy i naczepy, ciągniki rolnicze - 120 zł;
- motorowery - 110 zł;
- opłata recyklingowa - 500 zł:
Opłacie recyklingowej podlegają samochody poniżej 3500 kg (pozycja "F.2" w dowodzie rejestracyjnym), zakupione i sprowadzone przed 1 stycznia 2016r.
Płaci ją osoba, która sprowadziła pojazd do Polski. Przelewem na konto NFOŚiGW - nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014 w tytule przelewu wpisz dane osoby, która sprowadziła pojazd do Polski oraz nr nadwozia/VIN;
- pełnomocnictwo - 17 zł od każdej osoby za którą załatwisz sprawę. W przypadku, gdy pełnomocnikiem będzie Twój mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne. Prokura jako szczególny rodzaj pełnomocnictwa podlega opłacie.
Termin i sposób załatwienia
W dniu rejestracji otrzymasz:
- tablice rejestracyjne;
- pozwolenie czasowe, które będzie ważne 30 dni.
W tym czasie będzie przygotowywany dla Ciebie dowód rejestracyjny, który musisz odebrać przed upływem daty ważności pozwolenia czasowego. O tym, że dowód rejestracyjny jest do odbioru powiadomimy Cię SMS-em lub e-mailem, który podałeś we wniosku. Możesz to także sprawdzić sam wchodząc na stronę www.info-car.pl
Uwaga! Rejestracji pojazdu sprowadzonego można dokonać warunkowo, pomimo braku akcyzy lub odprawy celnej, pod warunkiem dostarczenia w/w dokumentu przed odbiorem stałego dowodu rejestracyjnego, ale nie później niż w ciągu 30 dni od daty rejestracji.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wraz z przepisami wykonawczymi.
Tryb odwoławczy
Jeżeli odmówimy Ci rejestracji pojazdu możesz odwołać się do samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołanie złożysz tam, gdzie załatwiałeś sprawę. Masz na to 14 dni.
Inne informacje
Pamiętaj, że w danym momencie możesz mieć tylko jedno miejsce zamieszkania. Jeżeli z dokumentacji Twojej sprawy lub sytuacji meldunkowej (brak meldunku, meldunek w innej niż Poznań miejscowości) mogą wynikać wątpliwości co do wskazywanego przez Ciebie adresu, zabierz ze sobą dokumenty, który będą go uprawdopodobniać. Mogą to być między innymi - umowy potwierdzające prawo do lokalu, informacje o podjęciu nauki przez Ciebie lub Twoich bliskich, leczenie w Poznaniu lub informacje o zawodowym charakterze pobytu w naszym mieście. Musimy sprawdzać, czy jesteśmy właściwym miejscem do załatwienia Twojej sprawy.
Obowiązek informacyjny
Administratorem Pani/Pana danych osobowych są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój Centralnej Ewidencji Pojazdów,
2. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ rejestrujący pojazdy administratorem jest: Prezydent Miasta Poznania z siedzibą w Poznaniu przy pl. Kolegiackim 17.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Administrator - Prezydent Miasta Poznania - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17,
61-841 Poznań.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
1. Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego dot. ewidencji pojazdów, wynikającego z ustaw: ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wraz z przepisami wykonawczymi, a ponadto ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej.
2. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
3. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
4. Ma Pani / Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
5. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
6. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Szwed Marcin
Data wytworzenia informacji: 2024-10-04 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści Wymagane dokumenty (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marcin Budziński
Data i godzina publikacji: 2024-10-04 12:16