Rozwiązanie i likwidacja stowarzyszenia zwykłego

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych

Wymagane dokumenty

Uwaga! Opis sprawy nie dotyczy stowarzyszeń zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz stowarzyszeń sportowych wpisanych do ewidencji klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej lub ewidencji uczniowskich klubów sportowych prowadzonych przez Wydział Sportu.

Jeżeli członkowie stowarzyszenia chcą je rozwiązać (stowarzyszenie osiągnęło swój cel, brak woli członków do kontynuowania działalności, wyczerpanie środków finansowych), należy wykonać następujące czynności:

Etap 1 - Rozwiązanie stowarzyszenia

Stowarzyszenie powinno zwołać walne zebranie członków i podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia, wyznaczeniu likwidatora i przeznaczeniu pozostałego majątku stowarzyszenia. Jeśli stowarzyszenie nie wyznaczy likwidatora zostaje nim przedstawiciel lub członkowie zarządu. Z zebrania należy sporządzić protokół z przyjętymi uchwałami i listę obecności. 

Likwidator stowarzyszenia w terminie 7 dni powinien złożyć u nas zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego wraz z dokumentami z walnego zebrania członków. Uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia oraz imię i nazwisko likwidatora wpiszemy do ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Wydamy również dokument potwierdzający dokonanie ego wpisu.

Etap 2 - Likwidacja stowarzyszenia

Wyznaczony likwidator ma za zadanie przeprowadzić likwidację stowarzyszenia. Do jego obowiązków należy:

  • podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia (np. na portalu organiacji pozarządowych www.ngo.pl),
  • uregulowanie powstałych w toku działalności stowarzyszenia zobowiązań,
  • sporządzenie sprawozdania finansowego,
  • przeznaczenie pozostałego majątku stowarzyszenia na cele określone w regulaminie lub uchwale podjętej w tej sprawie.

Uwaga! Koszty likwidacji pokrywane są z majątku stowarzyszenia.

Po zakończeniu czynności likwidacyjnych likwidator musi złożyć do nas zawiadomienie o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego wraz z oświadczeniem, że informacja o likwidacji stowarzysznia została podana do publicznej wiadomości i zaspokojone zostały wszelkie zobowiązania stowarzyszenia. Informację o zakończeniu likwidacji stowarzyszenia wpiszemy do ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku i wydamy dokument potwierdzający wpis.

Pamiętaj!

Po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia i otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wpis w ewidencji likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy i Urząd Statystyczny w Poznaniu (zgłoszenie aktualizacyjne - na formularzu NIP-2 w Urzędzie Skarbowym, na formularzu RG-OP w Urzędzie Statystycznym; do formularza załącza kopię dokumentu potwierdzającego wpis w ewidencji wydanego przez nas).

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pokój nr 96 lub biuro podawcze (sala obsługi na parterze).

Uwaga! Przed złożeniem wniosku możesz skonsultować z nami czy dokumenty są sporządzone prawidło. W tym celu skontaktuj sie z nami telefonicznie za pośrednictwem POZnan*KONTAKT tel. 61 646 33 44 lub napisz do nas (załączając dokumenty, które chcesz skonsultować) na adres e-mail: adrian_kokot@um.poznan.pl lub marta_mianowska@um.poznan.pl. 

Opłaty

Złożenie zawiadomień o wszczęciu i zakończeniu likwidacji stowarzyszenia zwykłego jest bezpłatne.

Termin i sposób załatwienia

Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, zrealizujemy go w terminie 7 dni. Jeśli wniosek zawiera braki, wezwiemy likwidatora do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Jeśli likwidator nie uzupełni braków, wniosek pozostanie bezskuteczny (o czym poinformujemy pisemnie). 

O wpisaniu do ewidencji informacji o likwidacji stowarzyszenia powiadomimy pisemnie likwidatora stowarzyszenia. 

Podstawa prawna

Tryb odwoławczy

Stowarzyszenie może wnieść skargę do sądu administracyjnego na bezczynność urzędu, jeśli w ciągu 7 dni nie zrealizujemy wniosku. Termin 7 dni liczy się od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia braków we wniosku (w przypadku otrzymania wewania do ich uzupełnienia). 

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

1. Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2.05.2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów, którym jest nadzór nad stowarzyszeniami.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem

d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Marta Mianowska
Data wytworzenia informacji: 2024-10-25 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-25 11:26