Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego oraz zawieszenie i odwieszenie e-dowodu

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych

Wymagane dokumenty

Prowadzimy bezpośrednią obsługę tylko klientów umówionych. Jeśli nie umówisz się na wizytę, nie będziemy mogli Cię obsłużyć!

Wizytę umówisz:

  • dzwoniąc do POZnan Kontakt pod nr 61 646 33 44

Jeśli Twój dowód osobisty zaginął, został uszkodzony lub skradzony zgłoś to jak najszybciej. 

Utratę lub uszkodzenie dowodu może zgłosić:

  • właściciel dowodu,
  • rodzic, opiekun albo kurator - w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13. roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13. do 18. roku życia),
  • pełnomocnik - na podstawie pełnomocnictwa do czynności zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Skradziony dowód osobisty unieważnimy sami. Nie musisz zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie. Wystarczy, że zgłosisz ten fakt na policji (dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji).

Zagubiony dowód możesz również czasowo zawiesić (a następnie odwiesić, jeśli Twój dowód się odnajdzie). Zawieszenie może trwać maksymalnie 14 dni. Po tym okresie, jeśli nie cofniesz zawieszenia, Twój dowód straci ważność (usługa dotyczy tylko e-dowodu).

Zawieszenie dowodu możesz zgłosić:

  • osobiście - w dowolnym urzędzie gminy,
  • przez internet (www.gov.pl) - wniosek składasz tylko w organie, który wydał dowód. 

Aby zawiesić dowód lub cofnąć zawieszenie skorzystaj z wzorów formularzy zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistymzgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym.

W przypadku dziecka do 18. roku życia lub innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej zawieszenie dowodu lub cofnięcie zawieszenia dokonuje rodzic, opiekun, kurator lub pełnomocnik na mocy pełnomocnictwa szczególnego. Kurator i pełnomocnik do zgłoszenia dołączają odpowiednio: pełnomocnictwo lub dokument stwierdzający ustalenie kurateli; w zgłoszeniu elektronicznym - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów (skan, zdjęcie).

Jeśli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie dowodu w urzędzie przygotuj:

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu - pobierz go i wypełnij, a następnie wydrukuj go obustronnie na kartce A4 i podpisz. Jeżeli nie możesz go wydrukować, wypełnisz go u nas (adresy znajdziesz poniżej),
  • dowód osobisty - jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu,
  • inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport.

Jeśli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie przez internet nie musisz załączać żadnych dokumentów. Pamiętaj jednak, że po zgłoszeniu elektronicznym musisz przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do urzędu, do którego wysłałeś zgłoszenie. Zgłoszenie przez internet musisz przesłać do urzędu gminy, który wydał Ci dowód osobisty.

Ważne: Zgłoszenie utraty dowodu osobistego i zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych (kradzież tożsamości) skutkuje automatycznym zastrzeżeniem numeru PESEL.

Jeśli zawieszasz dowód lub cofasz zawieszenie w imieniu dziecka do 18. roku życia lub osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej, zabierz pełnomocnictwo lub dokument stwierdzający ustalenie kurateli.

Miejsce złożenia dokumentów

Utratę dowodu lub uszkodzenie zgłosisz:

  • osobiście w dowolnym urzędzie gminy. W Poznaniu możesz to zrobić w naszej lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20 lub przy ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 (po wcześniejszym umówieniu wizyty).
  • przez internet (www.gov.pl) - musisz mieć profil zaufany.
  • w konsulacie - jeśli przebywasz za granicą (możesz to zrobić osobiście, listownie lub faksem).

Opłaty

Zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego jest bezpłatne.

Termin i sposób załatwienia

Dowód unieważnimy od razu.

Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu zgłosiłeś w urzędzie - otrzymasz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Jeśli utratę lub uszkodzenie zgłosiłeś przez internet - zaświadczenie prześlemy, jeśli zaznaczysz to w formularzu.

Zaświadczenie jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Zaświadczenie nie jest dokumentem tożsamości.

Podstawa prawna

  • ustawa z 6.08.2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
  • ustawa z 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Inne informacje

Jeśli odnalazłeś swój zagubiony dowód (i zgłosiłeś już jego zagubienie) to niezwłocznie zwróć go do urzędu, który Ci go wydał. 

Obowiązek informacyjny

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)

Tożsamość administratora.

Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru. 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest Prezydent Miasta Poznania.  

Dane kontaktowe administratora.

Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Prezydentem Miasta Poznania można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych.

Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail:  iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator - Prezydent Miasta Poznania - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cele przetwarzania i podstawa prawna. 

Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:

  • wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
  • unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu: zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, zmiany danych zawartych w dowodzie, upływu terminu ważności dowodu, utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
  • uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.  

Odbiorcy danych. 

W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.

Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. 

Pani / Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.

Okres przechowywania danych. 

Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.

Prawa podmiotów danych. 

Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. 

Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

Źródło pochodzenia danych osobowych. 

Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:

  • organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,
  • ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.

Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych. 

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Jarosław Gbiorczyk
Data wytworzenia informacji: 2024-10-23 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-23 10:20