Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych / o zmianę danych w ewidencji

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych

Wymagane dokumenty

Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną forma stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej, ale może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Nie może natomiast prowadzić działalności gospodarczej, odpłatnej działalności pożytku publicznego, zrzeszać osób prawnych, powoływać terenowych jednostek organizacyjnych oraz zrzeszać się w związki stowarzyszeń.

Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby. Osoby zainteresowane spotykają się na zebraniu założycielskim, na którym podejmują uchwały o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia oraz wyborze władz stowarzyszenia.

Dokumenty, które należy złożyć:

1.    wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (podpisany przez przedstawiciela lub wszystkich członków zarządu - jeśli stowarzyszenie przewiduje ten organ);

2.    protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,

3.    regulamin działalności, który musi zawierać:

  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele,
  • teren i środki działania (środki działania rozumiane jako sposoby realizacji celu stowarzyszenia),
  • siedzibę,
  • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
  • zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
  • sposób nabycia i utraty członkostwa,
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności:

  • tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu,
  • kompetencje,
  • warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.

Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności:

  • tryb jego wyboru,
  • uzupełniania składu,
  • kompetencje.

4.    listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;

5.    imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;

6.    imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;

7.    informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.

Zmiana wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Jeśli stowarzyszenie zmieniło adres siedziby, regulamin albo zaszła zmiana w składzie władz stowarzyszenia lub zmieniły się dane osobowe członków władz, Stowarzyszenie musi nas o tym zawiadomić w terminie 7 dni. Należy wtedy złożyć wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o zmianę danych w ewidencji (podpisany zgodnie z reprezentacją zapisaną w regulaminie),
  2. protokół z Zebrania Członków (w przypadku zmiany władz lub zmiany regulaminu),
  3. podjęte uchwały,
  4. listę obecności z zebrania,
  5. tekst jednolity regulaminu (w przypadku jego zmiany).

Dokumenty należy dostarczyć lub w oryginale lub potwierdzone za zgodności z oryginałem.

Miejsce złożenia dokumentów

W naszej lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pokój nr 96 lub biuro podawcze (sala obsługi na parterze).

Uwaga! Przed złożeniem wniosku możesz skonsultować z nami czy dokumenty są sporządzone prawidłowo. W tym celu skontaktuj się z nami telefonicznie za pośrednictwem POZnan*KONTAKT tel. 61 646 33 44 lub napisz do nas (załączając dokumenty, które chcesz skonsultować) na adres e-mail: adrian_kokot@um.poznan.pl lub marta_mianowska@um.poznan.pl. 

Opłaty

Złożenie wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji lub wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest bezpłatne.

Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji. Dokument ten jest wystarczający do założenia konta bankowego, uzyskaniu numerów NIP czy REGON (posiadanie numerów NIP i REGON jest obowiązkowe).

Jeżeli potrzebujesz zaświadczenie z ewidencji (np. do złożenia w Sądzie Rejonowym - przy przekształceniu w stowarzyszenie rejestrowe):

  • wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17 zł; nr konta 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763. Potwierdzenie opłacenia opłaty załącz do wniosku.

Zaświadczenie otrzymasz w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Termin i sposób załatwienia

Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, zrealizujemy go w terminie 7 dni. Jeśli wniosek o wpis zawiera braki, wezwiemy stowarzyszenie do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Jeśli stowarzyszenie nie uzupełni braków, wniosek o wpis pozostaje bezskuteczny (o czy poinformujemy Stowarzyszenie pisemnie).  

Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji.

Podstawa prawna

Tryb odwoławczy

Stowarzyszenie może wnieść skargę do sądu administracyjnego na bezczynność urzędu jeżeli w ciągu 7 dni nie wpiszemy stowarzyszenia do ewidencji. Termin 7 dni liczy się od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia braków we wniosku (w przypadku otrzymania wezwania do ich uzupełnieni) lub jeśli w tym terminie nie złożyliśmy do sądu rejestrowego wniosku o zakaz założenia stowarzyszenia.

Inne informacje

Jak założyć stowarzyszenie zwykłe? - pobierz informator przedstawiający kolejne etapy zakładania stowarzyszenia.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

1. Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2.05.2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów,ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej, którym jest nadzór nad działalnością stowarzyszeń.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
  • dane przetwarzane są niezgodnie z prawem

d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:

  • osoby te kwestionują prawidłowość danych
  • przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
  • Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń

6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Marta Mianowska
Data wytworzenia informacji: 2024-10-24 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-24 10:14