Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych / o zmianę danych w ewidencji
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną forma stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej, ale może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Nie może natomiast prowadzić działalności gospodarczej, odpłatnej działalności pożytku publicznego, zrzeszać osób prawnych, powoływać terenowych jednostek organizacyjnych oraz zrzeszać się w związki stowarzyszeń.
Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby. Osoby zainteresowane spotykają się na zebraniu założycielskim, na którym podejmują uchwały o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia oraz wyborze władz stowarzyszenia.
Dokumenty, które należy złożyć:
1. wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (podpisany przez przedstawiciela lub wszystkich członków zarządu - jeśli stowarzyszenie przewiduje ten organ);
2. protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
3. regulamin działalności, który musi zawierać:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania (środki działania rozumiane jako sposoby realizacji celu stowarzyszenia),
- siedzibę,
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności:
- tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu,
- kompetencje,
- warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności:
- tryb jego wyboru,
- uzupełniania składu,
- kompetencje.
4. listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
5. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
6. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
7. informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Zmiana wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Jeśli stowarzyszenie zmieniło adres siedziby, regulamin albo zaszła zmiana w składzie władz stowarzyszenia lub zmieniły się dane osobowe członków władz, Stowarzyszenie musi nas o tym zawiadomić w terminie 7 dni. Należy wtedy złożyć wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o zmianę danych w ewidencji (podpisany zgodnie z reprezentacją zapisaną w regulaminie),
- protokół z Zebrania Członków (w przypadku zmiany władz lub zmiany regulaminu),
- podjęte uchwały,
- listę obecności z zebrania,
- tekst jednolity regulaminu (w przypadku jego zmiany).
Dokumenty należy dostarczyć lub w oryginale lub potwierdzone za zgodności z oryginałem.
Miejsce złożenia dokumentów
W naszej lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań, pokój nr 96 lub biuro podawcze (sala obsługi na parterze).
Uwaga! Przed złożeniem wniosku możesz skonsultować z nami czy dokumenty są sporządzone prawidłowo. W tym celu skontaktuj się z nami telefonicznie za pośrednictwem POZnan*KONTAKT tel. 61 646 33 44 lub napisz do nas (załączając dokumenty, które chcesz skonsultować) na adres e-mail: adrian_kokot@um.poznan.pl lub marta_mianowska@um.poznan.pl.
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji lub wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest bezpłatne.
Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji. Dokument ten jest wystarczający do założenia konta bankowego, uzyskaniu numerów NIP czy REGON (posiadanie numerów NIP i REGON jest obowiązkowe).
Jeżeli potrzebujesz zaświadczenie z ewidencji (np. do złożenia w Sądzie Rejonowym - przy przekształceniu w stowarzyszenie rejestrowe):
- wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17 zł; nr konta 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763. Potwierdzenie opłacenia opłaty załącz do wniosku.
Zaświadczenie otrzymasz w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Termin i sposób załatwienia
Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, zrealizujemy go w terminie 7 dni. Jeśli wniosek o wpis zawiera braki, wezwiemy stowarzyszenie do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Jeśli stowarzyszenie nie uzupełni braków, wniosek o wpis pozostaje bezskuteczny (o czy poinformujemy Stowarzyszenie pisemnie).
Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji.
Podstawa prawna
- ustawa z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach;
- rozporządzenie z 2.05.2016 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów;
- ustawa z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej;
- ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Tryb odwoławczy
Stowarzyszenie może wnieść skargę do sądu administracyjnego na bezczynność urzędu jeżeli w ciągu 7 dni nie wpiszemy stowarzyszenia do ewidencji. Termin 7 dni liczy się od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia braków we wniosku (w przypadku otrzymania wezwania do ich uzupełnieni) lub jeśli w tym terminie nie złożyliśmy do sądu rejestrowego wniosku o zakaz założenia stowarzyszenia.
Inne informacje
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2.05.2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów,ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej, którym jest nadzór nad działalnością stowarzyszeń.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Marta Mianowska
Data wytworzenia informacji: 2024-10-24 00:00
Opis zmian: Aktualizacja (Aktualizacja)
Opublikował(a): Marta Mianowska
Data i godzina publikacji: 2024-10-24 10:14