Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych / o zmianę danych w ewidencji
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną forma stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej, ale może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Nie może natomiast prowadzić działalności gospodarczej, odpłatnej działalności pożytku publicznego, zrzeszać osób prawnych, powoływać terenowych jednostek organizacyjnych oraz zrzeszać się w związki stowarzyszeń.
Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby. Osoby zainteresowane spotykają się na zebraniu założycielskim, na którym podejmują uchwały o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu regulaminu działalności stowarzyszenia oraz wyborze władz stowarzyszenia.
Dokumenty, które należy złożyć:
1. wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (podpisany przez przedstawiciela lub wszystkich członków zarządu - jeśli stowarzyszenie przewiduje ten organ);
2. protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
3. regulamin działalności, który musi zawierać:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania (środki działania rozumiane jako sposoby realizacji celu stowarzyszenia),
- siedzibę,
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności:
- tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu,
- kompetencje,
- warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności:
- tryb jego wyboru,
- uzupełniania składu,
- kompetencje.
4. listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
5. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
6. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
7. informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Zmiana wpisu w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Jeśli stowarzyszenie zmieniło adres siedziby, regulamin albo zaszła zmiana w składzie władz stowarzyszenia lub zmieniły się dane osobowe członków władz, Stowarzyszenie musi nas o tym zawiadomić w terminie 7 dni. Należy wtedy złożyć wniosek o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o zmianę danych w ewidencji (podpisany zgodnie z reprezentacją zapisaną w regulaminie),
- protokół z Zebrania Członków (w przypadku zmiany władz lub zmiany regulaminu),
- podjęte uchwały,
- listę obecności z zebrania,
- tekst jednolity regulaminu (w przypadku jego zmiany).
Dokumenty należy dostarczyć lub w oryginale lub potwierdzone za zgodności z oryginałem.
Miejsce złożenia dokumentów
Dokumety możesz złożyć:
- osobiście - w lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20, pok. 96 lub w biurze podawczym mieszczącym się na sali obsługi na parterze;
- przesłać pocztą na adres Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Karola Libelta 16/20, 61-706 Poznań;
- elektronicznie - za pośrednictwem platformy ePUAP - link do pisma ogólnego na platformie ePUAP;
- elektronicznie - za pośrednictwem e-Doręczeń (sekcja przejdź do swojej skrzynki) - link do e-Doręczeń na Portalu Gov.pl.
Jeżeli składasz dokumenty elektronicznie to wszystkie dokumenty (w tym lista obecności członków założycieli) muszą być podpisane elektronicznie profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym (skany podpisanych odręcznie dokumentów będą traktowane jako brak formalny).
Uwaga! Przed złożeniem wniosku możesz skonsultować z nami czy dokumenty są sporządzone prawidłowo. W tym celu skontaktuj się z nami telefonicznie za pośrednictwem POZnan*KONTAKT tel. 61 646 33 44 lub napisz do nas (załączając dokumenty, które chcesz skonsultować) na adres e-mail: adrian_kokot@um.poznan.pl lub marta_mianowska@um.poznan.pl.;
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji lub wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych jest bezpłatne.
Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji. Dokument ten jest wystarczający do założenia konta bankowego, uzyskaniu numerów NIP czy REGON (posiadanie numerów NIP i REGON jest obowiązkowe).
Jeżeli potrzebujesz zaświadczenie z ewidencji (np. do złożenia w Sądzie Rejonowym - przy przekształceniu w stowarzyszenie rejestrowe):
- wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17 zł; nr konta 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763. Potwierdzenie opłacenia opłaty załącz do wniosku.
Zaświadczenie otrzymasz w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Termin i sposób załatwienia
Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, zrealizujemy go w terminie 7 dni. Jeśli wniosek o wpis zawiera braki, wezwiemy stowarzyszenie do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Jeśli stowarzyszenie nie uzupełni braków, wniosek o wpis pozostaje bezskuteczny (o czy poinformujemy Stowarzyszenie pisemnie).
Po wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wydamy informację o wpisaniu stowarzyszenia do ewidencji.
Podstawa prawna
- ustawa z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach;
- rozporządzenie z 2.05.2016 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów;
- ustawa z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej;
- ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Tryb odwoławczy
Stowarzyszenie może wnieść skargę do sądu administracyjnego na bezczynność urzędu jeżeli w ciągu 7 dni nie wpiszemy stowarzyszenia do ewidencji. Termin 7 dni liczy się od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia braków we wniosku (w przypadku otrzymania wezwania do ich uzupełnieni) lub jeśli w tym terminie nie złożyliśmy do sądu rejestrowego wniosku o zakaz założenia stowarzyszenia.
Inne informacje
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
1. Administratorem Pani / Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2.05.2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów,ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej, którym jest nadzór nad działalnością stowarzyszeń.
4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych,
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
c) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
6. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, podanie nr telefonu i/lub adresu e-mail jest dobrowolne, ułatwi oraz przyspieszy kontakt z wnioskodawcą i/lub innym uczestnikiem postępowania.
8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
9. Odbiorcami danych mogą być podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora, firmy świadczące usługi archiwizacji i niszczenia dokumentów oraz inne podmioty uprawnione do tego na mocy odrębnych przepisów prawa.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Adrian Kokot
Data wytworzenia informacji: 2025-05-26 00:00
Opis zmian: aktualizacja opisu sprawy (Aktualizacja)
Opublikował(a): Adrian Kokot
Data i godzina publikacji: 2025-05-26 13:08