Wydanie dowodu osobistego - w urzędzie
Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Wymagane dokumenty
Prowadzimy bezpośrednią obsługę tylko klientów umówionych. Jeśli nie umówisz się na wizytę nie będziemy mogli Cię obsłużyć! Wizytę umówisz:
- przez Internet (kalendarz)
- dzwoniąc do POZnan Kontakt pod nr 61 646 33 44
Wniosek o dowód składa:
- osoba, która ukończyła 18. lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- osoba, która nie ukończyła 18. lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni (składa wniosek bez udziału rodzica),
- osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
- rodzic, opiekun albo kurator - w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynność prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 roku życia),
- osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
- osoba, która mimo ważności dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną i odciskami palców.
Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Przygotujemy Twój wniosek w systemie na podstawie danych, które posiadasz oraz danych z rejestru PESEL. Przy składaniu wniosku pobierzemy od Ciebie odciski palców i podpis (dotyczy osób, które ukończyły 12. rok życia). Pamiętaj, że dzieci, które ukończyły 5. rok życia muszą być obecne w urzędzie podczas składania wniosku o dowód dla nich.
Do wniosku załącz:
- aktualne kolorowe zdjęcie w formacie 35x45mm. Zdjęcie musi spełniać następujące wymagania: musi być wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, twarz musi znajdować się w pozycji na wprost, musi być wykonane na jednolitym, jasnym tle, z rówomiernym oświetleniem, mające dobrą ostrość oraz odwzorowujące naturalny kolor skóry, obejmujące wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, pokazujące wyrażnie oczy, źrenice, brwi z zachowaniem symetrii w pionie, z naturalnym wyrazem twarzy, niezasłoniętej włosami i z zamkniętymi ustami. Tu możesz sprawdzić, jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu - Zdjęcie do dowodu lub paszportu - Portal Gov.pl (www.gov.pl).
Ważne: Do urzędu zabierz ważny dowód osobisty lub ważny paszport (tylko w przypadku, kiedy utraciłeś dowód). Jeśli nie masz takiego dokumetu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy) - w celu potwierdzenia Twojej tożsamości. Jeśli otrzymałeś polskie obywatelstwo, zabierz dokumet podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
Uwaga: Tożsamości nie możesz potwierdzić mDowodem z aplikacji mObywatel.
Jeśli ubiegasz sie o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ktoś wykorzystał Twoje dane osobowe (kradzież tożsamości) - uprawdopodobnij, że takie zdarzenie miało miejsce. Musisz również zgłosić ten fakt na właściwym formularzu.
Złożenie wniosku w przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej przeszkody
Jeżeli z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody nie możesz złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego w urzędzie, powiadom nas o tym telefonicznie (przez POZnań Kontakt: tel. 61 646 33 44) lub e-mailowo (na adres: souk@um.poznan.pl), nasz pracownik ustali z Tobą termin przyjęcia wniosku w miejscu Twojego pobytu (dotyczy mieszkańców Poznania i powiatu poznańskiego). Zgłoszenia w Twoim imieniu może dokonać również osoba trzecia w urzędzie po wcześniejszym umówieniu wizyty.
Miejsce złożenia dokumentów
Złożyć wniosek oraz odebrać dowód osobisty możesz w naszej lokalizacji przy ul. Karola Libelta 16/20 oraz przy ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 (sala obsługi - parte) w Poznaniu, po wcześniejszym umówieniu wizyty. Wniosek na dowód osobisty możesz również złożyć przez internet, ale musisz mieć profil zaufany lub bezpieczy podpis elektroniczny.
Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie BIP pod linkiem Wydanie dowodu osobistego - przez internet.
Opłaty
Dowód osobisty jest bezpłatny.
Termin i sposób załatwienia
Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinieneś złożyć:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
- niezwłocznie w przypadku: zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska), utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (np. operacja plastyczna twarzy).
Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r. nie ma podstaw do jego wymiany.
Dowód otrzymasz w ciągu 30 dni od momentu złożenia w urzędzie podpisu i odcisków palców. W szczególnych przypadkach termin może się przedłużyć. Jeśli tak się stanie, powiadomimy Cię o tym.
Odbiór dowodu osobistego
Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru: https://www.gov.pl.
Dowód musisz odebrać osobiście. Do urzędu zabierz ważny dowód osobisty lub ważny paszport (tylko w przypadku, kiedy utracieś dowód). Jeśli nie masz takiego dokumentu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy) - w celu potwierdzenia Twojej tożsamości. Jeśli otrzymałeś polskie obywatelstwo zabierz dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość. Dotychczasowy dowód osobisty zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu.
Dowód dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej powinien odebrać rodzic, opiekun lub kurator. Dowód dziecka w wieku od 13 do 18 roku życia oraz osoby częściowo ubezwłasnowolnionej może odebrać osoba, dla której ten dowód wydano, rodzic, opiekun albo kurator. W tym celu zabierz swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego, bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada).
Dziecko powyżej 12. roku życia, od którego pobraliśmy odciski palców przy składaniu wniosku, musi być obecne przy odbiorze (w celu weryfikacji odcisków).
Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, przyjęliśmy wniosek poza urzędem (np. w Twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik lub dostarczymy Ci go do domu.
Jeśli nie możesz osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po złożeniu wniosku, upoważnij inną osobę, aby odebrała dowód w Twoim imieniu. Powiadom o tym urząd, który przyjął Twój wniosek.
Jeżeli wniosek o wydanie dowodu osobistego złożyłeś przy ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 i nie odebrałeś dokumentu w terminie 6 miesięcy, dowód osobisty odbierzesz tylko w siedzibie Wydziału przy ul. Libelta 16/20.
Warstwa elektroniczna
Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo odciski palców i certyfikaty: (1) potwierdzenia obecności, (2) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji.
Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie; certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN; certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.
Podstawa prawna
- ustawa z 6.08.2010 r. o dowodach osobistych;
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
- ustawa z 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Inne informacje
Wszelkie informacje dotyczące dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (tzw. e-Dowodu) znajdziesz na portalu gov.pl pod linkiem e-Dowód - Portal Gov.pl
Obowiązek informacyjny
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych).
Tożsamość administratora. Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru. 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest Prezydent Miasta Poznania.
Dane kontaktowe administratora. Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Prezydentem Miasta Poznania można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych. Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator - Prezydent Miasta Poznania - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Cele przetwarzania i podstawa prawa. Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO) w celu:
- wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu: zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, zmiany danych zawartych w dowodzie, upływu terminu ważności dowodu, utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
- uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- realizacji wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy.
Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.
Odbiorcy danych. W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.
Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. Pani / Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
Okres przechowywania danych. Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo. Dane zbierane w ramach wniosków o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
Prawa podmiotów danych. Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Źródło pochodzenia danych osobowych. Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy: organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty; ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.
Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych. Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.
Metryczka
Odpowiedzialny za treść: Jarosław Gbiorczyk
Data wytworzenia informacji: 2024-12-17 00:00
Opis zmian: aktualizacja opisu sprawy (Aktualizacja)
Opublikował(a): Adrian Kokot
Data i godzina publikacji: 2024-12-17 14:43