Zaświadczenia o pomocy de minimis dla przedsiębiorców prowadzących zakład pracy chronionej

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Podatków i Opłat

Wymagane dokumenty

  • wniosek o wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis - należy złożyć w ciągu 30 dni od dnia dokonania wydatku ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON)
  • decyzja wojewody o przyznaniu przedsiębiorcy statusu zakładu pracy chronionej,
  • zaświadczenia o pomocy de minimis, jaką wnioskodawca otrzymał w ciągu 3 minionych lat (iczonych do dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia)/oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
  • zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, jaką wnioskodawca otrzymał w ciągu 3 minionych lat (liczonych do dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia)/oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
  • zaświadczenia o pomocy de minimis w rybołówstwie, jaką wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych (liczonych do dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia)/ oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
  • oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis/pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w ww. okresach,
  • właściwy formularz informacji zgodny z wybranym przeznaczeniem pomocy publicznej  tj.:

- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym 

- Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę - składany przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,

  • szczegółowe wyjaśnienia dotyczące poniesionego wydatku kwalifikującego go do zastosowania zwolnienia z podatku stanowiącego pomoc de minimis lub dokumenty potwierdzające zasadność każdego wydatku,
  • kopie faktur, rachunków itp.,
  • wyciąg bankowy z konta bankowego ZFRON na dzień poniesienia wydatku potwierdzający zapłatę,
  • pełnomocnictwo do złożenia w imieniu wnioskodawcy wniosku o wydanie zaświadczenia - w przypadku działania przez pełnomocnika - wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

Każdą kopię dokumentu załączoną do wniosku należy potwierdzić za zgodność z oryginałem.

Miejsce złożenia dokumentów

  • Oddziale Obsługi Klienta: ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań oraz ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404, 61-481 Poznań, po wcześniejszej rezerwacji wizyty: przez Internet Zarezerwuj wizytę w Urzędzie | Poznan.pl (www.poznan.pl) lub dzwoniąc do POZnan*KONTAKT: numer telefonu +48 61 646 33 44,
  • listownie na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Podatków i Opłat, ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań,
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres: /UMPoznan/SkrytkaESP albo za pośrednictwem e-Doręczeń na adres: AE:PL-46081-20925-AEABE-27,
  • w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miasta Poznania: ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań

POZnan*KONTAKT: numer telefonu +48 61 646 33 44, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 20:00

Termin i sposób załatwienia

Zaświadczenie o pomocy de minimis na wniosek przedsiębiorców prowadzących zakład pracy chronionej wydamy bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia/wpływu do Urzędu Miasta Poznania wniosku.

Zaświadczenie przekażemy po okazaniu dokumentu tożsamości wyłącznie osobie, której wniosek dotyczy lub osobie upoważnionej przez wnioskodawcę albo dostarczymy za pośrednictwem operatora pocztowego lub prześlemy przez ePUAP/e-Doręczenia.

Ogólna wartość pomocy de minimis (przyznana w ciągu 3 minionych lat) oraz ogólna wartość pomocy de minimis w rybołówstwie (przyznana w roku, w którym podmiot ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych), nie może przekroczyć: 

  • 50 tys. euro - w sektorze rolnictwa,
  • 30 tys. euro - w sektorze rybołówstwa,
  • 300 tys. euro - w pozostałych sektorach gospodarki.

Ulga stanowiąca pomoc de minimis nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.

Łączna kwota pomocy de minimis przyznanej w ww. okresach przez jedno państwo członkowskie przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie podstawowej produkcji produktów rolnych/produktów rybołówstwa i akwakultury - nie może przekraczać górnego limitu krajowego.

Wykaz podmiotów, którym udzielono pomocy publicznej podawany jest do publicznej wiadomości na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. lit. g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej.

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
  • rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym,
  • rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
  • ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
  • ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. nr 121, poz. 810),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

Tryb odwoławczy

Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za naszym pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Inne informacje

Składany wniosek, Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis oraz pozostała dokumentacja powinny zostać podpisane:

  • w przypadku przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - osobiście lub przez ustanowionego przedstawiciela (pełnomocnika lub prokurenta) na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (pełnomocnik wpisany do CEIDG nie może reprezentować przedsiębiorcy w sprawach podatkowych - zamiar załatwiania spraw podatkowych przez przedstawiciela obliguje do ustanowienia pełnomocnictwa),
  • w przypadku podmiotów prawa handlowego - zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).

W przypadku, gdy oddział wykonuje działalność w imieniu centrali przedsiębiorstwa, podmiotem wszystkich praw i obowiązków pozostaje przedsiębiorstwo. W związku z tym oddział nie może występować w roli beneficjenta pomocy. Beneficjentem jest zawsze przedsiębiorstwo, a nie oddział. W konsekwencji wszystkie informacje opisujące wnioskodawcę powinny dotyczyć tego przedsiębiorstwa, a nie jego oddziału.

Na podstawie § 9 ust. 2a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych nie uznaje się za dokonanie wydatku ze środków funduszu rehabilitacji wydatku, który został sfinansowany ze środków innych niż zgromadzone na rachunku, o którym mowa w art. 33 ust 3 pkt 2 ustawy o rehabilitacji, a następnie zrefundowany ze środków tego funduszu.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.:

  1. Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
  3. Dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Obowiązkami tymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do: a) dostępu do swoich danych osobowych, b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe, c) żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, albo dane przetwarzane są niezgodnie z prawem, d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych albo przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, albo Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  6. Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
  8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
  9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Maciej Wojciechowski
Data wytworzenia informacji: 2025-10-07 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści Wymagane dokumenty (Aktualizacja)
Opublikował(a): Anita Czuluk
Data i godzina publikacji: 2025-10-07 09:51