Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Podatków i Opłat

Wymagane dokumenty

Deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana przez pełnomocnika podatnika.

Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.

Od chwili złożenia zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa obowiązek podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku.

1.1 Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej UPL-1P

1.2 Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej OPL-1P

  • podatnik składa pełnomocnictwo organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy,
  • pełnomocnictwo może być sporządzone w formie papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego

2.1 Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1

2.2 Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej OPL-1

  • podatnik składa pełnomocnictwo w formie papierowej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego według swojego miejsca zamieszkania lub siedziby,
  • jeśli podatnik składa pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego, składa je do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (Szef KAS),
  • urzędem obsługującym Szefa KAS jest Ministerstwo Finansów, a skrzynką właściwą dla Szefa KAS jest skrzynka elektroniczna Ministerstwa Finansów,
  • pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej są wiążące dla przesyłanych do nas elektronicznie deklaracji/informacji podatkowych z zakresu podatków lokalnych

Miejsce złożenia dokumentów

  • w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miasta Poznania w lokalizacji przy ul. Juliusza Słowackiego 22 w Poznaniu, ul. Za Bramką 1 lub ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 w Poznaniu,
  • korespondencyjnie na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Podatków i Opłat, ul. Juliusza Słowackiego 22, 60-823 Poznań,
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres skrytki: /UMPoznan/ESP,
  • Oddziale Obsługi Klienta

POZnan*KONTAKT - numer telefonu 61 646 33 44, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 20:00

Opłaty

Z chwilą złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

Numer konta bankowego:

Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych

PKO BP S.A. 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Wpłaty można dokonać:

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2018 r. poz. 562),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

Inne informacje

Zwolnione z opłaty skarbowej jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii poświadczonych notarialnie lub przez uprawniony organ:

  • jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (rodzicom, dziadkom), zstępnemu (dzieciom, wnukom) lub rodzeństwu,
  • jeżeli dotyczy podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.:

  1. Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
  3. Dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Obowiązkami tymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do: a) dostępu do swoich danych osobowych, b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe, c) żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, albo dane przetwarzane są niezgodnie z prawem, d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych albo przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, albo Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  6. Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
  8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
  9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Maciej Wojciechowski
Data wytworzenia informacji: 2024-10-01 00:00
Opis zmian: Aktualizacja powiązań (Aktualizacja)
Opublikował(a): Anita Czuluk
Data i godzina publikacji: 2024-10-01 12:24