Pełnomocnictwa do reprezentowania strony w sprawach podatkowych

Wydział/Jednostka prowadząca

Wydział Podatków i Opłat

Wymagane dokumenty

Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.

1.1 Pełnomocnictwo ogólne PPO-1

1.2 Zawiadomienie o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego OPO-1

  • upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych,
  • profesjonalni pełnomocnicy mogą sami zgłosić udzielone im pełnomocnictwo ogólne,
  • mocodawca zgłasza pełnomocnictwo ogólne wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO), który prowadzi Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu w imieniu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (Szef KAS).

2.1 Pełnomocnictwo szczególne PPS-1

2.2 Zawiadomienie o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego OPS-1

  • upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego,
  • może być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu

3.1 Pełnomocnictwo do doręczeń PPD-1

3.2 Zawiadomienie o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń OPD-1

  • ma zastosowanie w przypadku doręczania stronie pism w formie tradycyjnej,
  • nie dotyczy pism doręczanych stronie za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  • strona ma obowiązek ustanowienia w kraju pełnomocnika do doręczeń, jeżeli nie ustanawia pełnomocnika ogólnego lub szczególnego, gdy zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej.

W razie niedopełnienia przez stronę obowiązku ustanowienia pełnomocnika do doręczeń pismo uznamy za doręczone pod dotychczasowym adresem w kraju, pozostawimy je pismo w aktach sprawy.

Ustanawiając więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania lub ustanawiając pełnomocnika ogólnego oraz szczególnego w tej samej sprawie, strona powinna wskazać nam jednego z nich jako pełnomocnika do doręczeń.

Miejsce złożenia dokumentów

  • w punkcie kancelaryjnym Urzędu Miasta Poznania w lokalizacji przy ul. Juliusza Słowackiego 22 w Poznaniu, ul. Za Bramką 1 lub ul. 28 Czerwca 1956 r. nr 404 w Poznaniu,
  • korespondencyjnie na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Podatków i Opłat, ul. Juliusza Słowackiego 22, 60-823 Poznań,
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres skrytki: /UMPoznan/ESP,
  • w Oddziale Obsługi Klienta.

POZnan*KONTAKT - numer telefonu 61 646 33 44, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 20:00.

Opłaty

Z chwilą złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii powstaje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej w wysokości 17 zł - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

Numer konta bankowego:

Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych

PKO BP S.A. 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Wpłaty można dokonać:

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2024 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 118),
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2018 r. poz. 974),
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie sposobu przesyłania, utrwalonego w postaci elektronicznej, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej

Inne informacje

Zwolnione z opłaty skarbowej jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii poświadczonych notarialnie lub przez uprawniony organ:

  • upoważniającego do odbioru dokumentów (bez względu na stopień pokrewieństwa),
  • jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (rodzicom, dziadkom), zstępnemu (dzieciom, wnukom) lub rodzeństwu,
  • jeżeli dotyczy podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  • jeżeli dotyczy pełnomocnictwa ogólnego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Obowiązek informacyjny

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.:

  1. Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Poznania z siedzibą przy placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań.
  2. Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iod@um.poznan.pl lub pisemnie na adres: plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
  3. Dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Obowiązkami tymi są w szczególności wymiar, pobór i egzekucja podatków, opłat oraz innych należności publicznoprawnych, a także rozpatrywanie wniosków o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań i wydawanie zaświadczeń.
  4. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
  5. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do: a) dostępu do swoich danych osobowych, b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe, c) żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane, albo dane przetwarzane są niezgodnie z prawem, d) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych albo przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, albo Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  6. Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
  8. Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.
  9. Odbiorcami danych są podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora

Metryczka

Odpowiedzialny za treść: Maciej Wojciechowski
Data wytworzenia informacji: 2024-10-11 00:00
Opis zmian: Aktualizacja treści (Aktualizacja)
Opublikował(a): Anita Czuluk
Data i godzina publikacji: 2024-10-11 12:24